Falske minner

om vår svikefulle hukommelse

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Spartacus 2018 Innbundet

Vi er helt avhengige av hukommelsen vår for å fungere. Og minnene våre gjør oss til den vi er. Men kan vi stole på dem? Det er helt normalt å glemme lyspærene man skulle kjøpt eller navnet på naboen. Men hva når et nøkkelvitne i en rettssak husker fullstendig feil? I «Falske minner» forklarer Julia Shaw hvordan hukommelsen vår faktisk fungerer. Hun viser hvordan den er utstyrt med alvorlige svakheter som gjør at minnene våre lett forandrer seg. Eller enda verre, at nye og falske minner kan oppstå eller regelrett plantes i hukommelsen vår. Shaw viser at den menneskelige hukommelsen både er svikefull og imponerende raffinert. Den samler, lagrer og kobler sammen minnene på en så kompleks måte at vi knapt kan forestille oss det. Hvis vi lærer mer om hvordan hukommelsen fungerer, kan vi også lære oss å bruke den mye bedre.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2018

Det er nesten sånn at man kvier seg for å lese neste kapittel. Det er meget skremmende å lese om hvordan våre minner og vår hukommelse kan bli påvirket av ulike ting, og hvordan minner kan plantes i oss slik at vi er overbevist om at de er sanne.

Forfatteren skriver slik at alle kan ta til seg innholdet - lettfattelig og lettlest.

Forlagets omtale dekker. Dette visste jeg fra før - eller trodde at det var slik? Jeg leste ikke hele.

• "Fysisk" av Andrew McMillan
  • "Demensbrems - god hukommelse hele livet" av Andreas Engvig
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Passasjerhistorier" av Ylva Østby
  • "Slik natten er - fortellinger fra Aleppo" av Niroz Malek
  • "Alle spørsmåls mor" av Rebecca Solnit
  • "Grunnleggende plantediversitet - roman" av Kathleen Rani Hagen
  • "Den jævla arven - penger, porselen og norsk nedrighet" av Olav Brekke Mathisen
  • "Egoisme" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Det store fallet" av Peter Handke