Fakirer

av (forfatter), Jojo Falk (illustratør) og Gøran Karlsvik (oversetter).

Omnipax 2013 Innbundet

Lettlest faktabok om fakirer! Her kan du følge fakirenes historie og de forskjellige måtene de har plaget seg selv på i minst 4000 år. Det finnes fakirer nå også, de sluker sverd, svelger flammer og sitter på spikermatter.. Ingen liker det som gjør vondt. Vel, nesten ingen. Fakirer er et unntak. Ser de en haug med knust glass, bader de i den. Og den beste madrassen er den med spiker i. Som står med spissen opp. Kan man lære noe av fakirer? Ja, faktisk. Ikke å sluke sverd. Men å slappe av i kroppen og forberede seg - enten man skal hoppe trampoline eller snakke foran en forsamling. Humørfylte illustrasjoner.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2013

Fakirer er en lettlest faktabok for barn på småskole- og mellomtrinnet med enkle og til dels humoristiske illustrasjoner. Jeg-fortelleren har en venn som er fakir og beskriver hvordan fakirer jobber, både før og nå. Mens fakirer for lenge siden var svært religiøse og levde et asketisk liv, er de i dag mer for underholdningsartister å regne. Fakirkunsten går ut på å pine seg selv, og de forskjellige måtene å gjøre dette på blir omtalt med et snev av humor og på i et enkelt språk og noen ordvendinger trolig «treffer» målgruppen. Fakirens venn (forfatteren) understreker at disse kunstene absolutt ikke bør prøves ut hjemme, men gir tips om hvilke teknikker fakirer bruker for gjennomføre oppvisningene sine; teknikker som er gode å ta med for alle i situasjoner der man skal prestere.

• "Ring hvis det er noe - dikt for ungdom" av Åse Lisbeth Ombustvedt
  • "Ti kniver i hjertet" av Nora Dåsnes