Parfymen

historien om en morder

av (forfatter) og Tom Rønnow (oversetter).

Aschehoug 2016 Innbundet

Romanen forteller om Jean-Baptiste Grenouille, som blir født av en motvillig mor, i Paris i 1738. Jean-Baptiste selv har ingen lukt, men han har en bemerkelsesverdig god luktesans. Han blir en perfekt parfymemaker, men også et genialt uhyre og en utspekulert morder.

Dette er en vakker gavebok med stofftrykk, fargede sider og lesebånd.

Boken ble filmatisert i 2007.

Patrick Süskind (f.1949) er en tysk forfatter og dramatiker. Parfymen (1985) er hans debutroman og ble en internasjonal sensasjon og er allerede en moderne klassiker. Boken er oversatt til 42 språk og solgt i over 12 millioner eksemplarer. Den ble også filmatisert i 2006.

ISBN13 9788203371905

EAN 9788203371905

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike

Den kjedeligste boken så langt.

Det forholder seg ikke slik at jeg ikke lukter, for alt lukter. Det forholder seg tvert imot slik at jeg ikke lukter at jeg lukter, fordi jeg har luktet meg dag ut og dag inn siden jeg ble født, og derfor er min nese blitt avstumpet mot min egen lukt. Hvis jeg kunne skille ut min egen lukt, eller i det minste en del av den, fra meg selv og vende tilbake til den etter en tids avvenning, ville jeg meget vel kunne lukte den - og dermed meg selv.

Piken var usedvanlig vakker. Hun var av den varmblodige type kvinner som ser ut som de er av mørk honning, glatt og søt og meget klebrig; som med en seigtflytende gest, et kast med luggen, et eneste langsomt piskeslag med blikket behersker rommet og samtidig står der ganske rolig, i sentret for en hvirvelstorm, tilsynelatende uvitende om sin egen gravitasjonskraft, som de uimotståelig trekker til seg både kvinners og menns lengsler og sjeler med.

"Odors have a power of persuasion stronger than that of words, appearances, emotions, or will. The persuasive power of an odor cannot be fended off, it enters into us like breath into our lungs, it fills us up, imbues us totally. There is no remedy for it."

Resultatet var spøkelsesaktig - under Grenouilles nese gjenoppsto skreddersvennen olfaktorisk fra de døde...

For menneskene kunne luke øynene for storheten, for det skrekkelige, for skjønnheten, de kunne lukke ørene for melodier eller besvergende ord. Men duften kunne de ikke lukke seg for. For duften var åndedrettets bror.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Av og til leser du en bok som får deg til å skratte på bussen. Noen ganger sitter du med tårevåte øyne. Andre ganger tenker du "wow, jeg lever i en fantastisk verden, i et fantastisk solsystem, i en utrooolig stor galakse...i et tilsynelatende uendelig, mindblowing og fremdeles ekspanderende univers!!! I morgen skal jeg fortelle en venn hvor vakker han/hun er. Alt er så vakkert! Herregud, sa jeg det høyt?"

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

• "En passende ung mann" av Vikram Seth
  • "En hunndjevels bekjennelser" av Fay Weldon