Evas sju døtre

en fortelling om våre genetiske formødre

av (forfatter) og Kåre A. Lie (oversetter).

Pax 2003 Innbundet

Forfatteren gir en beskrivelse av sin pionerforskning på et bemerkelsesverdig gen som nedarves fra mor til datter, og som forblir uendret fra generasjon til generasjon. Ved å undersøke DNA-prøver fra hele verden, kommer han frem til at de aller fleste kvinner med europeisk opprinnelse nedstammer fra en av bare sju kvinner som levde for titusener av år siden. Gjennom fortellinger om våre sju genetiske formødre gir Sykes oss et innblikk i genetikkens versjon av vår egen fortid. I tillegg er boken en personlig beretning om spenning og skuffelser i en forskers liv, om vitebegjær og tilfeldigheter på vei mot ny og revolusjonerende kunnskap om oss selv og genene våre. Med register.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2003

På tide å legge opp en leseplan for 2012.
Obs, denne listen er mest for min egen del...

• "Menneskenes verden sett med dyreøyne - folk og dyr i 20 000 år" av Bergljot Børresen
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen
  • "Bibelkoden" av Michael Drosnin
  • "Ida - the link" av Colin Tudge
  • "Gener, Gud og Gaia - om skjebne og tilfeldighet" av Dag O. Hessen
  • "Den store boken om astronomi" av Eirik Newth
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Selvfølelsens psykologi - bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes" av Sondre Risholm Liverød
  • "Slektsgransking - steg for steg med praktiske eksempler" av Liv Marit Haakenstad
  • "På sporet av deg selv - håndbok i slektsforskning" av Tore Strømøy
  • "Mennesket og moderne evolusjonsteori" av Iver Mysterud