Et siste farvel

av (forfatter) og Svanaug Steinnes (oversetter).

Vega forlag 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Journalisten Alex Dyer rapporterer fra Flandern under første verdenskrig mens barndomsvennen Ted Eden kjemper i første linje. Ved krigens slutt tynges han av skyldfølelse overfor kameraten, både fordi han ikke kjempet sammen med ham og fordi han har følelser for Teds kone Clare.

Den 11. november 1920 blir liket av Den ukjente soldat stedt til hvile i Westminster Abbey i London. Blant dem som er til stede ved seremonien som The Times karakteriserer som "den største utløp av engelsk sorg noen gang" er Alex Dyer, som har hatt som oppgave å velge ut en død soldat, en som skulle representere de millioner menn som døde for fedrelandet i første verdenskrig. Den døde skulle velges tilfeldig. Men Alex hadde en æresgjeld til en av de drepte, og den beste måten å betale den på, ville være å sikre ham en plass i døden blant konger, så han for evig kunne huskes som helt. Et siste farvel er historien om tre mennesker fanget i krigsmarerittet, og de langtrekkende konsekvensene av denne konflikten. Det intense, hete kjærlighetsforholdet mellom Alex Dyer og Clare Eden, som er gift med mannen han anser som sin bror, fører først til en privat tragedie, så kommer det til den offentlige arenaen, der Alex, hjemsøkt av sorg og minner, søker forlatelse etter at Edward Eden er død. Leseren tas med på en gripende reise gjennom slagmarkene ved Loos, Somme og Passchendaele, til fortvilelsen i etterkrigs-London og Flandern. Et siste farvel vikler nådeløst ut en løsning omkring det mystiske og hemmelige valget av Den ukjente soldat.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1918-1939 1914-1918

Omtalt sted London Belgia

Jeg visste ikke at verden kunne være så vakker før jeg ble gammel.

Romaner å lese ved 100 års markeringen

• "Mosebokmysteriet" av Tom Knox
  • "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "Av en annen verden - roman" av Kari Fredrikke Brænne
  • "Familien på Fredheim" av Aud Midtsund
  • "Høyest av alt" av Tanis Rideout
  • "Paulas reise - Finnmark 1944" av Torunn Berge
  • "Mitt navn er Mary Sutter" av Robin Oliveira
  • "La meg ikke måtte velge - roman" av Adrienne McDonnell
  • "Dagboken" av Elisabeth Hammer
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "En dag i livet - roman" av Geir Stian Ulstein
  • "Makt og avmakt" av Elisabeth Hammer