Et land på fire hjul

hvordan bilen erobret Norge

av (forfatter).

Res publica 2022 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.60 (5 terningkast.)

13 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Et land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et land der sjøveien var viktigere enn landeveien. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker. Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring. Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme - om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling - og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum.

Omtale fra forlaget

Et land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et land der sjøveien var viktigere enn landeveien. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker.

Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring.
Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme - om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling - og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum.

«Bilen har, som Ulrik Eriksen skriver i sin fremragende bok Et land på fire hjul, tatt over Norge.» - Erlend Loe, Aftenposten

«Ytterst velskrevet historie om et antikollektivistisk virus som har hjemsøkt vårt land og deformert våre byer.» - Henrik Keyser Pedersen, Klassekampen

«Sterkt fascinerende beskrivelse av hvordan nordmenn ble et bilende folk [...] han argumenterer godt og grundig for at byene våre ville vært bedre steder om byplanleggerne hadde dratt oftere til Nederland og sjeldnere til California.» - Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad, terningkast fem

Bokdetaljer

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2022

Format Heftet

ISBN13 9788282262637

EAN 9788282262637

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Norge

Språk Bokmål

Sider 264

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 1 3 0 0 0

Bokomtaler

Dette er den viktigste boka jeg har lest på lang tid.

Boka starter med at bokfofatteren først ser bilismens begrensninger da han selv fikk barn. Jeg hadde en lik opplevelse; på grunn av bilene får ikke barna leke fritt ute, selv om ikke bor med noe hovedvei. Barn har ikke hode til å lære seg trafikkregler, og de må da følges overalt. Tenk så flott om vi fikk bort bilene og barna selv kunne ha løpt bort til naboene som bor over gaten?

Bilismen har en lang historie i Norge som dagens samferdselspolitikk aldri har tatt et oppgjør med. Det har vært et forsvar for ulykker, et forsvar for elitene, og nedprioritert barn, kvinner og eldre. Og et enormt pengesluk. Billobbyen har vært og er fortsatt sterk, mens myke trafikanter ikke har noe lobby; med SLF som et hederlig unntak.

Før bilen var det gående overalt, og fortauene var først og fremst for å unngå hesteskitt og annet som lå i veibanen. Da bilen kom - av en liten rik elite med mye makt - ble det plutselig et problem. Folk ble påkjørt og det var de gåendes feil. Makten av bileliten ble brukt tungt, de fikk startet trygg trafikk som støtter dem i å kjempe for å holde folk og fe unna bilen med reguleringer, nye veier og hindere.

Tog og bane har blitt skadelidende, bysentrum ble ødelagt og bebyggelse spredt.

Denne boka bør leses av alle som har noe med samfersel å gjøre.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

13 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Lister som inneholder dette verket


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Klyngetunet - den norske landsbyen" av Eva Røyrane
  • "Det norske hjem - fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark
  • "Forhandle med virkeligheten - ett år på ett hjul" av Erlend Loe
  • "Verdensteater - kartenes historie" av Thomas Reinertsen Berg
  • "Mjøsa rundt med mor - ei livsreise" av Bjørn Hatterud
  • "Yarden - en fortelling" av Kristian Lundberg
  • "Jeg dro ned til bror" av Karin Smirnoff
  • "Jeg lever et liv som ligner deres - en levnetsbeskrivelse" av Jan Grue
  • "Fedre og sønner" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Vernon Subutex - 1" av Virginie Despentes
  • "Farvel til Eddy Bellegueule" av Édouard Louis
  • "Natten drømmer om dagen - roman" av Ingvar Ambjørnsen
Alle bokanbefalinger for dette verket