Omtale fra forlaget
Et land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et land der sjøveien var viktigere enn landeveien. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker. Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring. Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme - om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling - og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum. Ulrik Eriksen (f. 1974) har studert historie, idéhistorie og er medieviter fra Universitetet i Oslo. Siden 2005 har han jobbet som frilansskribent, blant annet i Dagbladet og Dagens Næringsliv. Han har vært Morgenbladets faste filmkritiker siden 2009, og skriver også om samferdsel for ukeavisen.
Forlag Res publica
Utgivelsesår 2020
Format E-bok
ISBN13 9788282262200
EAN 9788282262200
Omtalt tid 1900-tallet
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 264
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Dette er den viktigste boka jeg har lest på lang tid.
Boka starter med at bokfofatteren først ser bilismens begrensninger da han selv fikk barn. Jeg hadde en lik opplevelse; på grunn av bilene får ikke barna leke fritt ute, selv om ikke bor med noe hovedvei. Barn har ikke hode til å lære seg trafikkregler, og de må da følges overalt. Tenk så flott om vi fikk bort bilene og barna selv kunne ha løpt bort til naboene som bor over gaten?
Bilismen har en lang historie i Norge som dagens samferdselspolitikk aldri har tatt et oppgjør med. Det har vært et forsvar for ulykker, et forsvar for elitene, og nedprioritert barn, kvinner og eldre. Og et enormt pengesluk. Billobbyen har vært og er fortsatt sterk, mens myke trafikanter ikke har noe lobby; med SLF som et hederlig unntak.
Før bilen var det gående overalt, og fortauene var først og fremst for å unngå hesteskitt og annet som lå i veibanen. Da bilen kom - av en liten rik elite med mye makt - ble det plutselig et problem. Folk ble påkjørt og det var de gåendes feil. Makten av bileliten ble brukt tungt, de fikk startet trygg trafikk som støtter dem i å kjempe for å holde folk og fe unna bilen med reguleringer, nye veier og hindere.
Tog og bane har blitt skadelidende, bysentrum ble ødelagt og bebyggelse spredt.
Denne boka bør leses av alle som har noe med samfersel å gjøre.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket13 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket