Ensomheten er en sang

Gyldendal 2008 Innbundet

Alf er femten år og hoster blod. Året er 1954 og han isoleres på Reknes sanatorium for tuberkulosepasienter. Her må han finne seg til rette på voksenavdelingen, noe som slett ikke er en lek. Med døden som nærmeste følgesvenn kan han ikke gi etter for verken sykdom eller hersketeknikker. Alf må finne en måte å overleve på.

Å leve med døden som en altfor nær følgesvenn Året er 1954, Alf, 15, har fått tuberkulose og sendes på Reknes sanatorium i Molde. Han tvinges brått ut av den sorgløse barndommen, uten at han av den grunn blir behandlet som voksen. Dermed balanserer han i en vanskelig mellomposisjon. Han blir plassert sammen med de voksne mennene, men de oppfører seg for det meste som om han er en slags ufarlig og sjarmerende maskot. I en isolert verden oppstår det gjerne maktstrukturer, og Alf må derfor kjempe for å lage seg sine egne små motstandsrom av kjærlighet og vennskap . men i en virkelighet der sykdommen er fellesnevner, er det risikabelt å bli glad i noen. Ingar Knudtsen har skrevet et levende tidsbilde som vil berøre unge i dag. For selv om situasjonen i Ensomheten er en sang er mer ekstrem enn det de fleste opplever, er Alfs kamp for å finne seg selv, vinne aksept, å bli lyttet til og sett . evige aktuelle temaer.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205384415

EAN 9788205384415

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Kristiansund Molde

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

• "Profetiens utvalgte" av Ruben Eliassen
  • "Mors og fars historie" av Edvard Hoem