Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Sergej hater jobben sin, og bruker nettene til å skrive en roman ingen vil gi ut i en tid med streng sensur. Så dukker det likevel opp en redaktør som vil gi ut romanen, og snart blir han også kontaktet av Det frie teateret i Moskva.
Omtale fra forlaget
Sergej Leontjevitsj Maksudov hater sin jobb som medarbeider i Tidsskrift for dampskibstrafikk. Nettene bruker han til å skrive en roman som ingen forlag vil røre, i en tid med streng sensur. Da alt håp ser er ut til å være ute dukker det likevel opp en redaktør som vil utgi romanen, og i neste omgang blir Maksudov kontaktet av Det frie teatret i Moskva. Plutselig befinner han seg i begivenhetenes sentrum og får oppleve det legendariske teatret fra innsiden. En teaterroman er Mikhail Bulgakovs oppgjør med en maktsyk og forfengelig teaterverden. Den ene direktøren for Det frie teatret, Ivan Vasiljevitsj, er Bulgakovs fornøyelige utlevering av den kjente teatermannen Konstantin Stanislavskij. Han gir en humoristisk kritikk av Stanislavskijs velkjente og utbredte metode. Med sitt rike og treffsikre språk skildrer Bulgakov en forbløffende virkelighet både på og utenfor scenen.
Forlag Solum
Utgivelsesår 2011
Format Innbundet
ISBN13 9788256017119
EAN 9788256017119
Genre Klassisk litteratur
Omtalt sted Moskva
Språk Bokmål
Sider 248
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Etter at jeg hadde fått pengene mine og dermed tettet det dramatiske hullet i min økonomi, vendte jeg tilbake til teatret, som jeg nå ikke kunne leve uten, jeg behøvde teatret like mye som en morfinist behøver morfin.
Som en tynn grå orm lå en isolert elektrisk ledning på gulvet i teatersalen, den snodde seg gjennom alle benkeradene i parterre og forsvant gud vet hvor. Den ga næring til en bitte liten lampe på et bord som sto i midtgangen. Den var akkurat kraftig nok til å belyse papiret på bordet og blekkhuset. På papiret var det tegnet et ansikt med oppstoppernese, ved siden av ansiktet lå et appelsinskall som ennå ikke var tørket inn, og et askebeger fullt av sigarettstumper. En karaffel med vann glimtet svakt, den sto utenfor lysfeltet. Salen lå i halvmørke, og det var så mørkt at når folk forlot det opplyste området, følte de seg frem og støttet seg til stolryggene inntil øynene hadde vent seg til mørket. Scenen lå åpen og var svakt opplyst ovenfra gjennom snoreloftet. Oppe på scenen sto en kulisse med baksiden vendt mot publikum, og den hadde en inskripsjon: Får og ulver 2. Her var en lenestol, et skrivebord og to taburetter. I lenestolen satt en scenearbeider med russisk skjorte med knapperad på siden og jakke, og på en av taburettene satt en ung mann i vanlig jakke og bukse, men han hadde en rem om livet hvor det hang en georgisk sabel. Det var lummert inne i salen, utenfor var det en strålende maidag.