Fatale egg

av (forfatter) og Dagfinn Foldøy (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

En forveksling av noen eggkasser som er på vei til Moskva, får fatale følger en sommerdag i Moskva i 1928. Og når det slås alarm, må den røde armé rykke ut. På laboratoriet i Zoologisk institutt i Moskva har professor Persikovs gjort en utrolig oppdagelse. Men noen får nyss om hva han har oppdaget, og pressen uhyrlige maskineri begynner å buldre. Persikovs konsentrasjon punkteres av sovjetsamfunnets pamper og pressens hyener, inntil funnet eksploderer i et dyrisk kaos. Dette er en fremtidsvisjon utformet i 1924, med handling lagt til 1928; en karikatur av 1920-årenes Moskva.

En varm sensommerdag i Moskva i 1928 har en forveksling av eggekasser fått fatale følger. Og de store, sultne vesenene som nå beveger seg mot Moskva, har ingen sett maken til før. En skarp og underholdende karikatur av 1920-årenes Moskva. Professor Persikovs avmagrede kropp, morterstøterformede hode og hissige vesen er uavlatelig bøyd over mikroskopet i laboratoriet i Zoologisk institutt. Verden får bare være så sovjetisk og feststemt den vil utenfor laboratoriet; Persikov har gjort en utrolig oppdagelse og trenger arbeidsro. Men noen får nyss om hva professor Persikov har sett i en rød lysstråle, og pressens uhyrlige maskineri begynner å buldre dumpt og fordekt. Persikovs konsentrasjon punkteres uopphørlig, av sovjetsamfunnets pamper og pressens hyener, inntil den skjebnetunge dagen da professor Persikovs lyse funn eksploderer i et dyrisk kaos. En finurlig fremtidsvisjon utformet i 1924, med handling lagt til 1928; en skarp og underholdende karikatur av 1920-årenes Moskva.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205305601

EAN 9788205305601

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Russland

Ein morosam science fiction-fabel frå 1925 der eit vitskapeleg forsøk går forferdeleg gale, og overdimensjonerte reptilar og strutsar går berserk i Moskva. Boka førde til at Bulgakov fekk mykje uønska merksemt frå GPU, men Stalin hadde av ein eller annan grunn sansen for denne forfattaren, og sjølv om han hadde store problem med å få noko publisert i dei kommande åra, unngjekk han arrestasjon.

våren 1925 ble han berømt fordi han strøk 76 studenter til eksamen, samtlige i amfibier:

–– Hva, vet De ikke hva som skiller amfibiene fra reptilene? – spurte Persikov – dette er jo ganske enkelt latterlig, unge mann. Amfibier har ikke bekkennyrer. Ingen som helst. Nemlig. De burde skamme Dem. De er formodentlig marxist?
–– Ja, svarer den strøkne nedslått.
–– Vennligst prøv igjen til høsten, sa Persikov høflig og ropte muntert til Pankrat: –– Kom med den neste!

Dunja, vaskehjelpen, dukket opp i lunden bak kollektivbruket, og som resultat av et sammentreff dukket også den rødbartede føreren av brukets lastebil opp på samme sted. Hva de der foretok seg, er uvisst. De fant ly i den flyktige skyggen av en alm, like på sjåførens utbredte skinnfrakk.

Denne listen er en oversikt over russisk litteratur jeg har lyst til å snuse på!

Av russisk har jeg bare lest:
- "Mesten og Margerita" av Michail Bulgalov
- "Forbrytelse og straff" av Dostojevskij
- "Det franske testament" av eksilrusseren Andreï Makine
- "Anna Karenina" av Lev Tolstoj
- Og så Akunin da, som jeg ikke helt vet hvor jeg har... er blitt fortalt at det er satire ...

Jeg skjønner at det er mye jeg har gått glipp av!

• "En teaterroman" av Michail Bulgakov
  • "Hundehjertet - en uhyrlig historie" av Michail Bulgakov