Satantango

av (forfatter) og Kari Kemény (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Vinner av den internasjonale Man Bookerprisen 2015

Satantango er historien om livet i en fraflytningstruet bygd i et dystopisk kommunistisk Ungarn. Irimiás, som alle trodde var død, men som kan være en profet, eller hemmelig agent, eller djevelen selv, dukker opp fra intet og begynner å manipulere livene til dem som er igjen i bygda. I hans kjølvann følger fyll og desperasjon, og et brutalt oppgjør i det Irimiás først utnytter bygdefolket på det groveste før han fører dem rett i døden.

Boka foregår i regn og gjørme over noen få dager. Intriger, forbrytelser, utroskap, håp om å unnslippe og først og fremst tillit, og konstant svik er Krasznahorkais stoff. Karsznahorkais prosa er svart som natta, men ikke uten glimt av humor. Som forfatteren sier: "djevelen har det alltid moro".

Lásló Karsznahorkai er Ungarns enfant terrible og Satantango er hans debut, utgitt i Ungarn i 1985.

ISBN13 9788202420000

EAN 9788202420000

Omtalt sted Ungarn

When I am not reading Kafka I am thinking about Kafka. When I am not thinking about Kafka I miss thinking about him. Having missed thinking about him for a while, I take him out and read him again. That’s how it works.

László Krasznahorkai

Get it into your thick head that jokes are just like life. Things that begin badly, end badly. Everything's fine in the middle, it's the end you need to worry about.

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Siste skrik" av Thomas Pynchon
  • "Våre forfedre" av Italo Calvino