En smak av England

på landeveien i Berkshire, Wiltshire, Bristol, Somerset, Devon og Cornwall

av (forfatter) og André Clemetsen (foto).

Gursli Berg 2022 Innbundet

Har du drømt om å reise rundt på den engelske landsbygda? Besøke historiske
byer og idylliske landsbyer? Møte den engelske gjestfriheten på små hoteller og bed &
breakfast, og spise god mat på anerkjente restauranter og puber? Da er dette boka for
deg.

Forfatteren og fotografen tar deg med på landeveien i Sørvest-England, gjennom
Berkshire, Wiltshire, Bristol, Devon, Somerset og Cornwall. De har kjørt fra Bray i
Berkshire til St.Ives i Cornwall, gjennom trolske skoger, over flate, grønne marker, og ute
ved kysten, langs lange sandstrender og dramatiske klipper.

Du får mange gode tips tilspisesteder, landsbyer, og severdigheter du kan oppleve på veien. En fabelaktig reise gjennom det gode, gamle, men også moderne England. Ikke nok med det, restaurantene
og pubene deler også noen av sine beste oppskrifter.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2022

Omtalt sted England

England er helt klart blitt mitt reisemål nummer en. Jeg har vært der en del ganger. I London og andre byer. Jeg har reist rundt på den engelske landsbygda. I vest, sør og nord. Å reise til England er som å reise hjem. Jeg får følelsen allerede når jeg kommer inn på flyplassen. Jeg vet at det er et land med økonomiske forskjeller. Når jeg ser, hører og leser om problemer i det britiske samfunnet blir jeg trist. Og jeg håper at ting kan bli bedre for de som sliter. Allikevel, jeg kan ikke la være å glede meg over at en kort flyreise, så er jeg der. Jeg velger gjerne bort en tur til landet «Syden» for å kunne reise til England. For meg er det ingenting som er hyggeligere enn å spise lunsj på en engelsk pub. Eller å innta te og scones på koselige små restauranter og kafeer.
Derfor er det mange steder jeg har vært som beskrives i boken til Jon Berg: En smak av England som har tilleggstittelen: På landeveien i Berkshire, Wiltshire, Bristol, Somerset, Devon og Cornwall. Boken ble utgitt i 2022. I boken er det reisetips. Flotte bilder. Og matoppskrifter.

Her er en smakebit fra Wiltshire, byen Lacock:

"Vi kjører videre sørover, gjennom et lappeteppe og klynger av hus her og der. En tett hekk danner en vegg langs veien som det ennå så tidlig på våren er mulig å se gjennom. Etter en halvtime er vi framme i filmbyen Lacock.
Har du sett noen berømte engelske TV-serier er, er det stor sjanse for at du har sett landsbyen Lacock i Wiltshire i sørvest- England, ikke langt fra Bath.
Bortsett fra bilene, ser landsbyen ut omtrent som den har gjort i hundrevis av år, akkurat som Castle Combe. Mange av bygningene er fra 1200-tallet, upåvirket av tidens tann. Det bare å ikle skuespillere og statister datidens antrekk, så er tiden skrudd tilbake. Her er ingen synlige kabler, parabolantenner, minibanker eller klimaanlegg. Det er steinhus og hus i bindingsverk om hverandre. Igjen, bare bilene vitner om den nye tid.
Deler av «Downton Abbey», «Harry Potter», «Emma» og «Stolthet og fordom» er spilt inn her. Vi trer inn i The George Inn, en pub fra 1361. Her har det vært servering helt siden den gang. En stor peis står midt i lokalet, og det er lavt under det hvite steintaket.
De har alle standardvarene i ulike varianter; fish and chips, burger, pai, sandwich, og selvsagt en enorm mengde halvdødt, lunkent øl. Alt sammen godt laget og tilberedt.»

• "Noe tapt og noe vunnet" av Tara Westover
  • "Flink pike" av Gillian Flynn