En sjøens helt

Brennende skip

Oktober 2016 Innbundet

Femte bind i romaneposet «En sjøens helt», «Brennende skip», fortsetter der fjerde bind slutter, på D-dagen 6. juni 1944. I den blodige kampen ved Normandies strender står østerdølen Halvor Skramstad om bord i køladamperen «Malviken», som frakter amerikanske soldater til Omaha Beach. Halvor går i sitt tjuetredje år og har opplevd mer av krigens redsler enn noe menneske bør måtte tåle. Likevel holder han seg oppe, ved hjelp av skiftende, men sterke vennskap, tankene på familien og håpet om å få komme hjem til Norge etter mange år. Men viktigst for ham er lengselen etter kjæresten, den irske sykepleiersken Muriel Shannon.

Som matros og skytter om bord i M/S «Morgedal» seiler Halvor videre fra fronten i Europa til fjerne fronter i Stillehavet. Her havner «Morgedal» midt i verdenshistoriens største sjøslag, og Halvor og skipskameratene hans får stifte bekjentskap med et nytt, uhyggelig fenomen: japanske selvmordsflygere. Halvor blir vitne til et dødbringende kamikaze-angrep mot amerikanske og norske lasteskip i farvannet ved Filippinene. Blir han også et offer, og ikke bare et vitne, når et japansk fly sikter seg inn på «Morgedal»?

«En sjøens helt» er blitt en eventyrlig suksess og har toppet bestselgerlistene helt fra starten i 2012. Siste og avsluttende bind er planlagt for utgivelse høsten 2017. Dette gedigne verket vil bli stående for ettertiden som den store norske sjøromanen. For sitt arbeid med å løfte fram krigsseilernes skjebne ble Jon Michelet tildelt Østfoldprisen i 2013 og Norsk Sjøoffisersforbunds hederspris i 2015.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2016

Serie En sjøens helt (5)

Omtalt tid 1939-1945

Kanskje ikke blant de største litterære mesterverkene, men et must for alle som selv har vært til sjøs eller har familiemedlemmer som har vært til sjøs og alle andre. Jeg gleder meg til det sjette bindet.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

Målet er 55 bøker

• "En sjøens helt - Krigerens hjemkomst" av Jon Michelet
  • "En sjøens helt - Blodige strender" av Jon Michelet
  • "En sjøens helt - Gullgutten" av Jon Michelet
  • "En sjøens helt - Skytteren" av Jon Michelet
  • "Paradisets elendige - roman" av Fartein Horgar
  • "Verden som var min - Bind 6" av Ketil Bjørnstad
  • "Slutten på historien" av Jan Guillou
  • "Frikjent - kriminalroman om en fortiet forbrytelse" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Fluktruten" av Arnaldur Indriðason