En sånn jente

en dokumentar om voldtekt

Vigmostad Bjørke 2017 E-bok

I en kommune på Østlandet blir flere tenåringsjenter voldtatt av kameratene sine. Selvjustisen i gjengen er brutal: «Hold kjeft, ellers er du ikke en av oss.»
Marthe Stavrum er samboer med Norges-historiens mest notoriske serievoldtektsmann, Julio Kopseng. I ni måneder bor hun med mannen som mishandler, straffer og voldtar henne.
Andrea Voll Voldum blir med på nachspiel i Hemsedal der hun blir tilbudt dop. Hun er bevisstløs da tre menn bærer henne inn i en campingvogn. Andrea sier hun ble voldtatt i timevis.
Med innlevelse og engasjement forteller Monica Flatabø en rystende historie om voldtekter i dagens Norge. Hvorfor blir Marthe hos mannen som voldtar henne? Hvorfor er det så mange ungdommer som ikke vet hva en voldtekt er? Hvordan snakker vi med sønnene våre om sex? Og hvorfor er voldtekt fremdeles et stort samfunnsproblem i et likestilt og sivilisert land som Norge?
Monica Flatabø er featurejournalist i VGs lørdagsmagasin. Hun har tidligere jobbet som utgavesjef i KK, som journalist i Dagbladet Magasinet og som frilansjournalist for A-magasinet. Hun er utdannet ved Universitetet i Oslo og Høyskolen i Oslo.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788241915741

EAN 9788241915741

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Marthe Stavrum Andrea Voll Voldum

En sterk og grusom dokumentarisk bok. Både ungdommer og foreldre bør lese den.

• "Hvem spanderer? - fordommene du ikke visste du hadde" av Marie Louise Sunde
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Synnøves system - slik ryddet jeg meg lykkelig" av Synnøve Skarbø
  • "Vi burde alle være feminister" av Chimamanda Ngozi Adichie