En helvetes jobb

Elizabeth Hoff og hennes sju år i Syria

Gyldendal 2019 Innbundet

Krigen i Syria er vår tids største katastrofe. En halv million menneskeliv er tapt, og store deler av landet ligger i ruiner. Ingen internasjonale hjelpearbeidere har fulgt denne konflikten tettere enn Elizabeth Hoff. Sommeren 2012 ble hun sjef for Verdens Helseorganisasjon (WHO) i Syria, og gjennom syv dramatiske år ledet hun en av de mest kompliserte nødhjelpsoperasjonene i verden. Forfatter Ole Øyvind Sand Holth har fulgt Elizabeth Hoff og hennes team tett i de tre siste årene. Som en av svært få vestlige journalister har han fått reise inn og ut av Syria, og tar oss med på innsiden av det lukkede landet. Gjennom konkrete episoder får leseren innsikt i det kompliserte storpolitiske spillet og FNs omstridte rolle i konfliktområder. Underveis kommer vi også tett på mennesket Elizabeth Hoff - som både er elsket og fryktet av sine ansatte.

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788205511729

EAN 9788205511729

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Syria

Omtalt person Elizabeth Hoff

Denne boka er definitivt ikke en lettbeint feriebok du kan spise i små biter som lekker konfekt. Den er derimot små biter av lappeteppet om Syria. Det er et møte med Elizabeth Hoff og hennes lederrolle i WHOs avdeling i Damaskus. Det er fortellinger fra de siste år av Syrias historie.Det er møte med mennesker som på ulike måter har opplevd krigens grusomheter.
Fra første side klargjør journalist og forfatter Ole Øyvind Sand Holth det klart at dette ikke er Historien med stor H. Det er en av mange. Og nettopp det gjør boka interessant og til et viktig bidrag i å forstå Syria. Jeg tror flere enn meg kan ha nytte av å få flere perspektiver og mer informasjon om Syriakrigen. Denne boka gir lyst til å finne ut mer!

• "Den siste jenta - historien om mitt fangenskap og min kamp mot Den islamske staten" av Nadia Murad
  • "Velkommen til dyrehagen - roman" av Silje Bekeng-Flemmen
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Frida - min ukjente farmors krig" av Nina F. Grünfeld
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby