Emil fra Lønneberget

av (forfatter), Björn Berg (illustratør) og Jo Tenfjord (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Emil var 5 år gammel, og bodde på gården Katthult i Lønneberget sogn i Småland. Og så snakket han smålandsk, men det kunne han ikke noe for. Det gjør folk i Småland. Emil var både snill og god, men han kunne være litt av en rakkerunge. I denne boka kan en lese om alle de sprell han gjorde da han var liten.

Emil bor på gården Katthult i Småland sammen med moren Alma og faren Anton, lillesøsteren Ida, tjenestejenta Lina og gårdsgutten Alfred. Det ville vært stille og fredelig på gården om ikke Emil hadde bodd der. Emil er egentlig en snill gutt, men likevel ender det alltid opp med at han finner på stadig nye spell. "Spell finner du ikke på, de bare blir til," som han så klokt sa til Ida en gang. Men når faren hans, Anton, oppdager Emils spell, da er det bare å løpe av gårde til snekkerbua - så raskt Emil bare kan!

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204095121

EAN 9788204095121

Serie Astrid Lindgren-serien

Omtalt sted Sverige

Jeg liker veldig hvordan boken omhandler alle hovedpersonene. og att boken har en bra slutt

Hun er så nøye på det, sa Alfred. - Den som gifter seg med henne, får ikke en rolig stund i hele sitt jordeliv. - Ja, det blir vel du det, sa Emil. Alfred tidde og tenkte etter. - Nei, ser du, det blir nok ikke det, sa han til slutt. - Jeg tør ikke. Men jeg tør ikke si det til henne heller.

Når to gutter av just og nøyaktig samme slaget treffes for første gang, så er det akkurat som om et lys blir tent i øynene på dem.

Det blir mange barnebøker iløpet av et år, og her er noen av "litjens" favoritter i 2010. Kanskje lista kan brukes som inspirasjon i disse julegavetider? Bøkene står i tilfeldig rekkefølge.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

To ulver, en katt, en gris, noen leoparder og et dyr som man har brukt to tusen år på å diskutere hva er.

Bøker av Astrid Lindgren

Bøker av Astrid Lindgren