Alle vi barna i Bakkebygrenda

Gyldendal Tiden 1986 Innbundet

I Bakkebygrenda bor 7 år gamle Lisa sammen med brødrene og Ole, Berit og Anna. Her forteller hun om alt de foretar seg sammen, fra sommer til vinter.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1986

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Sverige

Jeg vet at boken er utgitt i 1947, men har inntrykk av at tiden i boken er satt til tidligere på 1900-tallet. Vi får ikke vite mye om bekymringene til foreldrene, alt er fortalt av lille Lisa, fra hennes uskyldige barneøyne. Kjente meg utrolig godt igjen i mye av det barne gjorde og tenkte, kjempekoselig bok som vakte mange gode minner for meg.

" Ingen er som barna i bakkebygrenda"

Iblant spiser Lars og Bosse og Ole skolematen opp på veien, lenge før vi er kommet til skolen.
- En kan vel like godt ha maten i magesekken som i ryggsekken, sier Lars.

– Nei, Agda, nå får De virkelig lære Dem å lage skikkelig ost!
Men da svarte jeg:
– Hvis De ikke er tilfreds, kan De lage den vonde osten Deres sjøl, fru Andersen.

Etterpå fant Anna ballen, og så slo vi ball i flere timer. Vi gikk og la oss mye senere enn ellers, men det gjorde ikke noe, for vi hadde sommerferie og kunne sove så lenge vi ville neste dag.

Berit og Anna har ikke hund og ikke kaniner og ikke andre dyr som de eier selv. Men de har en farfar. Det er sikkert den snilleste farfaren i hele verden. Alle vi barna i Bakkebygrenda kaller han farfar, enda han ikke er farfar til oss alle sammen, bare til Berit og Anna.

Jeg leser mye i sommerferien. Noen bøker MÅ jeg lese på nytt om sommeren, fordi de lukter sommer. Av ulike grunner. Ikke at jeg leser alle disse hver sommer altså:)

Bøker av Astrid Lindgren

Disse har jeg lest mange ganger!!!