E=mc2

en biografi om verdens mest berømte ligning

Gyldendal 2001 Innbundet

Boka forteller historia om en av verdens største, vitenskapelige oppdagelser. Den ser på forhistoria, elementene e, m og c, og tar for seg de vitenskapsmennene som banet vei for Einstein. Har register.

En fascinerende og forbløffende lettfattelig fortelling om verdens mest berømte ligning. E = mc2 handler om ligningen vi alle kjenner av omtale, om menneskene bak den og de grensesprengende konsekvenser den fikk for hvordan vi oppfatter oss selv og vår plass i universet. Einstein er sentral i fortellingen, men dette er ingen Einstein-biografi. Bodanis tar derimot for seg hvert enkelt ledd i ligningen og forklarer dens innhold, bakgrunn og historie på en underholdende og lærerik måte. E = mc2 inneholder mange portretter av forskere, kvinner og menn, som hver tok sitt lille skritt fremover for vitenskapen. Dette er også en fortelling om hvor mye av vitenskapens historie som preges av tilfeldigheter, konflikter, kjønnskamp, makt og ærgjerrighet. David Bodanis har med E = mc2 fått sitt gjennombrudd som populærvitenskapelig forfatter og balanserer særdeles elegant mellom krystallklar kunnskapsformidling og medrivende historiefortelling

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205277274

EAN 9788205277274

Omtalt person Albert Einstein

Dette er en av de morsomste og mest spennende bøkene jeg har lest. Den gir et innblikk i hvor mye arbeid som ligger bak en av de viktigste oppdagelsene i vår tid, og kanskje hvor tilfeldig alt er.

Som det er sagt, for å drive med matematikk trenger du papir, blyant og en papirkurv. For å drive med filosofi er det nok med papir og blyant.

Men da Robert Recorde tegnet sin typografiske nyskapende pluss i 1550-årene var hensikten at den skulle være en vei som var åpen i begge ender. Ingen av sidene hadde forrang. Denne omvendte bevegelsen skjer ikke under normale omstendigheter: rett strålene fra to lommelykter mot hverandre så oppstår det ikke plutselig faste gjenstander som hopper frem og spretter ut av tomme luften. Men i universets første øyeblikk var temperaturer og trykk så høye at rent lys hele tiden gjorde denne bakvendte bevegelsen langs likhetstegnets bro, og ble klemt sammen til en masse. Alt skjedde ikke på én gang, som om universet var et himmelsk badekar som nå plutselig ble fylt. Mye av den nydannede massen fortsatte å eksplodere tilbake til ren energi. Først da universet var en voksen struktur, et helt betydningsfullt sekund eller mer gammelt, stanset omdanningen.

Ble inspirert til å lage en slik en av Mads Iversens tilsvarende liste. Kommer sikkert til å legge til et par stykker til etterhvert som jeg kommer på dem :)

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "Det tapte paradis - en oppdagelsesreise i Darwins kjølvann" av Dag O. Hessen
  • "Det generøse menneske - en naturhistorie om at umak gir make" av Tor Nørretranders
  • "Naturens kode - har fysikken avslørt naturens hemmeligheter?" av Gaute T. Einevoll
  • "Uendelighetens historie - en kort veiviser til det grenseløse, tidløse og endeløse" av John D. Barrow
  • "Annerledestenkerne - kreativitet i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum
  • "Bakmålsordboka - 1000 ord og uttrykk du ikke ante du trengte" av Kjetil Rolness
  • "Galileos datter - et historisk drama om vitenskap, tro og kjærlighet" av Dava Sobel
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Terrorindustrien" av Joakim Wigdahl Hammerlin
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Big bang - tidenes viktigste vitenskapelige oppdagelse og hvorfor du bør kjenne til den" av Simon Singh