Bakmålsordboka

1000 ord og uttrykk du ikke ante du trengte

Kagge 2001 Innbundet

Boka inneholder over 1000 ordartikler, og utvalget består av oppslagsord som ikke inngår i det offisielle ordforrådet eller oppslagsord som blir definert på en annen måte enn i vanlige ordbøker.

Mangler du ord?#11;Blir du ofte målløs?#11;Dette er boka som hjelper DEG!#11;Med Bakmålsordboka i baklomma, vil hverdagen aldri mer bli ubegripelig. Du vil faktisk se verden med helt nye øyne.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2001

Genre Humor

(utdrag fra oppslagsordene)

avtaleverk murrende hodepine som kan ramme en el. flere av partene under lange, utmattende forhandlinger

blasfeminist person som sverter kvinnesaken

boligkompleks redsel for å bo for lite standsmessig, sammenlignet med naboer, venner, kolleger el. kjendiser, jf. sjalusidør

bærefrykt akutt vegring mot løfing av tunge gjenstander som inntreffer når venner ber om flyttehjelp

dydsmonster person som er så moralsk og sedelig at hun el. han virker som avskrekkende eksempel

ektefelle rettslig bindende overenskomst mellom mann og kvinne som får fatale konsekvenser først da han ble bedre kjente med svigermor, skjønte han at han hadde gått i en e-

fjern-synsbedrag falsk forestilling el. illusjon som følge av overdreven tv-titting troen på at kjendiser er interessante mennesker, skyldes utelukkende et f-

fordomstol sittemøbel av den dype, polstrede sorten, hvorfra en kan betrakte og dømme andres levesett, uten noen gang å behøve å reise seg igjen f-en er det eneste møbelet som folk ikke vet at de har

Bullshit. Norsk er kantete, upoetisk og billedfattig. Det får svensk til å lyde fransk, og fransk til å lyde som elskov. Norsk passer til én ting: Å kalle en spade for en spade. Det er et spadespråk. Ubrukelig for alle som trenger en pinsett, en vev eller en harpe.

Hva hjelper det å ha talegaver når det norske ordforrådet er en verbal veikro?

fotnotestativ: bokstøtte som følger med vitenskapelige publikasjoner med ekstremt mange litteraturhenvisninger

fremmedfrukt: tropiske fruktsorter som kommer til Norge og stjeler markedet fra våre egne bær og grønnsaker

høyadel: storbondestanden på Hedmark

quizling: deltaker i spørrelek som samarbeider med motstandernes lag

Kvinnesak betyr kvinnefrigjøring. Alle andre forslag er – for å røpe et ord du vil møte senere i denne boka – blasfeminisme.

(utdrag fra oppslagsordene)

kjøretøy antrekk for sjåfører 'bilbuksa' fra Dressmann, bilbelte (s.d.), traktorsko, rally-skjorte, racerhansker, pilotbriller og hårhjelm à la Elvis utgjør tilsammen det perfekte k-

klokebok (pseudo)filosofisk bestselger som gir enkle oppskrifter på det gode liv Arne Næss' Livsfilosofi er en k- for fjellfolk

kremmerhus prangende statusbolig oppført av styrtrik næringslivsleder uten dannelse, fj. hyttegods

kunsterlønn fortjent betaling som mottas 1 i himmelsen 2 så sent i karrieren at en ikke trenger den

kunstpause 1 frivillig, midlertidig avbrekk i en kunsters arbeidsdag, årsverk el. karriere. 2 i Fremskrittspartiets program: permanent innstilling av all kunstnerisk virksomhet som ikke lønner seg

løsøreforsikring økonomisk avtale som går ut på at en person overlater risikoen for å miste høreorganet til et selskap mot å betale et statistisk utregnet vederlag van Gogh burde nok ha skrevet l-

oppslagsverk hodepine som rammer overarbeidede leksiografer

palmesøndag helligdag til minne om den svenske statsmannen Olof Palme (1927-1986)

plageåndsmenneske person som terroriserer andre med sine intellektuelle evner

prestegjeld pengesum som en prest skylder

quizling deltake i spørrelek (i fjernsyn, radio, avis) som samarbeider med motstanderens lag

rampelys søkelys som politiet retter mot pøbler og pakk

skuddsalve krem som lindrer sår etter kuler fra skytevåpen

spissformulering fotb.: ofte hørt utsagn fra toppscorere, f.eks.: Det er artig å score mål, men det viktigste er at laget vinner

taburett rett til å bestemme hva som skal være forbudt, hellig, ukrenkelig

taksameter måleenhet for avstand som blir benyttet av drosjesjåfører, som regel litt kortere enn en vanlig meter

tele-HIV livsfarlig virus som overføres via tellerskritt

tennplugg tykkfallen hissigpropp; tettvokst, bråsint person

åpenbar alle drankeres drøm: skjenkested som aldri stenger

• "Kroppsspråket - vår ikke-verbale kommunikasjon" av Judi James
  • "Nasjonenes velstand - bok I-II" av Adam Smith
  • "Tankestreif - fra en tømmerhoggers dagbok" av Hans Børli
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Naturens kode - har fysikken avslørt naturens hemmeligheter?" av Gaute T. Einevoll
  • "Elvis Presley" av Kjetil Rolness
  • "365 små lyspunkter" av Karsten Isachsen