Galileos datter

et historisk drama om vitenskap, tro og kjærlighet

Cappelen 2001 Innbundet

Galileo er regnet som en av verdens største vitenskapsmenn. Hans eldste datter Maria Celeste skrev 120 brev til sin far, fra 1623 til hun døde av underernæring ti år senere. Med disse brevene som utgangspunkt utforsker boka far-datter forholdet og forteller historia om Galileos liv. Har litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202184919

EAN 9788202184919

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Italia

Omtalt person Galileo Galilei

Berømte filosofer, deriblant noen av Galileos tidligere kolleger i Pisa, nektet å se gjennom noe teleskop på de angivelige nye fenomenene i Aristotoles' uforanderlige kosmos. Galileo imøtegikk deres spydigheter med humor: Da han hørte en slik opponent var avgått ved døden i desember 1610, uttrykte han et ønske om at professoren, etter å ha lukket øynene for De mediceiske stjerner i sin tid her på jorden, nå kanskje ville møte dem på sin vei til himmelen.

Galileo benyttet anledningen til å gjøre narr av de filosofiske begrepene som fikk passere som vitenskapelige forklaringer på hans tid. Han bemerket at sympati,antipati,okkulte egenskaper,innflytelser og lignende altfor ofte ble "brukt av noen filosofer for å skjule det riktige svaret,som ville vært: 'Jeg vet ikke.' "

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Vår verdens underverk"
  • "Thor Heyerdahl - oppdageren" av Snorre Evensberget
  • "Karl Johan - konge og eventyrer" av Kjell Arnljot Wig
  • "Olav den hellige" av Lars Roar Langslet
  • "Klostrene ved verdens ende - Lyse, Nonneseter, Hovedøya, Munkeby og Tautra" av Karl Gervin
  • "Afrika forteller - afrikanske novel" av Yngvar Ustvedt
  • "Et adelshjem" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev