Fornavn

norsk navneleksikon

Andresen & Butenschøn 2003 Innbundet

Navneleksikon med 5462 personnavn. Forfatteren har samlet informasjon om norske fornavn, hvilken opprinnelse de har, betydninger, hvordan de er brukt, navnedager og andre merknader. Boken er inndelt slik at første delen tar for seg kvinnenavn og andre mannsnavn. Den har også kryssreferanser og opplysninger om antall personer som bærer navnet i 2003.

Dette skal bli den mest omfattende og mest utdypende fortegnelse over norske navn som blir å få på markedet. Over 5000 navn blir presentert, med ulike skrivemåter, navnedager og kryssreferanser. For hvert navn vil boken dessuten gi opplysninger om opprinnelse og betydning, dessuten om kjente personer i historien og om antall personer med dette navnet i året 2002.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2003

• "Første verdenskrig" av H.P Willmott
  • "Biografien om Camilla Collett - stemmen fra "de stummes leir"" av Siri Senje
  • "Kulturhistoriske årstall" av Jakob Brønnum
  • "Kjødets lyst - fortellinger om synd og straff" av Nils Johan Stoa
  • "Driftige damer - lærde og ledende kvinner gjennom tidene" av Elisabeth Aasen
  • "Leonardo da Vinci - notatbøker" av Leonardo
  • "Østkirken - skrifter fra bysantinsk og ortodoks kristendom" av Christine Amadou
  • "Kongespeilet" av Anton Wilhelm Brøgger
  • "Galileos datter - et historisk drama om vitenskap, tro og kjærlighet" av Dava Sobel
  • "Tordenskjold - en biografi om eventyreren og sjøhelten" av Dan H. Andersen
  • "Millennium - de siste tusen års historie" av Felipe Fernandez-Armesto