Uendelighetens historie

en kort veiviser til det grenseløse, tidløse og endeløse

av (forfatter) og Jon Bing (oversetter).

Flux 2006 Heftet

I denne boken utforsker forfatteren begrepet "uendelighet", med avstikkere til religion, litteratur og filosofi. Forfatteren tar blant annet for seg spørsmålene om hvor idéen om uendelighet kommer fra, hva den kan fortelle oss om universet, om det uendelige finnes, eller om det bare er et ord. Alle slags paradokser og fantasier karakteriserer det uendelige. Mange har mistet livet, friheten og karrieren for å snakke om det. Hvordan er det å leve et sted hvor du kan leve for alltid, og hvor alt er mulig? Denne boken tar deg med på en reise i de farlige spørsmålene og de rare svarene som fysikere, matematikere, filosofer og teologer har kommet med. Med navneregister.

Hvor kom ideen om uendelighet fra? Er universet uendelig? Alle slags rare paradokser og fantasier karakteriserer det uendelige. Mange har mistet livet, friheten og karrieren for å snakke om det. Hvordan er det å leve et sted hvor du kan leve for alltid, og hvor alt er mulig? Denne boken tar deg med på en reise i de farlige spørsmålene og de rare svarene som fysikere, matematikere, filosofer og teologer har kommet med. John D. Barrow er en av populærvitenskapens mest suksessrike forfattere. Boken har en lett og lekende stil og henvender seg ikke først og fremst til fagfolk. Med forord av Jon Bing.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2006

Serie Paradigmeserien

Millioner ønsker seg udødelighet, men de vet ikke hva de skal gjøre hvis det regner søndag ettermiddag.

Og selv om vi skulle kunne tenke oss evig personlig liv, ville ikke det vært like skremmende som livets opphør?

Nokre av mine favorittar.

• "Wittgenstein - filosofiske undersøkelser" av Anfinn Stigen
  • "Et liv på mange vis - en antologi om Peter Wessel Zapffe" av Inga Bostad
  • "Veien til vekst med Enneagrammet" av Kathleen V. Hurley
  • "Forfatterne møter Kierkegaard" av Thor Arvid Dyrerud
  • "Det 5. trinn - veien til et nytt samfunn" av Dag Andersen
  • "Akademisk kapitalisme" av Knut Kjeldstadli
  • "Det generøse menneske - en naturhistorie om at umak gir make" av Tor Nørretranders
  • "Hva i huleste vet vi? - om de uante mulighetene som kan forandre din daglige virkelighet" av William Arntz
  • "På leting etter Spinoza - glede, sorg og den følende hjernen" av Antonio R. Damasio
  • "Avsluttende uvitenskaplig etterskrift til De philosophiske smuler" av Søren Kierkegaard
  • "Det femte monarki og andre essay" av Jon Hellesnes
  • "Naturens kode - har fysikken avslørt naturens hemmeligheter?" av Gaute T. Einevoll