Du trenger ikke mer enn 6

mikronoveller - når du ikke leser stort

av (forfatter), Egil Birkeland (forfatter), Camilla Omvik (forfatter), Håvard Nørjordet (forfatter), Mona Bønke (forfatter), Torgeir Eye Færavaag (forfatter), Mona Bønke (illustratør) og Alexander Dahl (illustratør).

Ganesa forl. 2008 Heftet

Utgangspunktet for denne boka er at alt kan sies med seks ord. Her finner du mikronoveller hvor de litterære betraktningene er destillert ned til selve essensen.

Denne første samlingen med seksordsnoveller, skrevet av seks norske forfattere, har startet en ny trend som nå sprer seg i Norge: Med seks ord kan alt uttrykkes. Mikronovellene i boka spenner over verdenslitteratur, essayistikk, poetiske livsbetraktninger og humoristiske ordspill. Ideen er egentlig Ernest Hemingways: For sale: baby shoes, never worn. Denne novellen var Hemingways personlige favoritt og er utgangspunkt for seksordsnovelle-konkurranser og bøker flere steder i verden. Forfatterne ønsker å vise at dette fungerer kjempebra på norsk også. Når man først er bitt av basillen, er det lett å henfalle seksordsgrubling enten man sitter alene på toget eller er sammen med andre.

Forlag Ganesa forl.

Utgivelsesår 2008

Som voksen ble barndommen hans verre.

Hans lengste hopp ble hans siste.

Sammen om bruddet. Alene om sammenbruddet.

Fem fisker. To brød. 5000 småspiste.

Feil nummer? Kan vi prate likevel?

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Kupermann med venner" av Dag Evjenth
  • "Haikyr - et lite stykke på veien" av Dag Evjenth