Du skal lide

Liv forlag 2014 Innbundet

Comet Forlags stjerneforfatter, Tanber Thyve, våkner opp - ør og omtåket - på et fremmed hotellrom. Det siste han husker er forlagsfesten på Farris Bad i Larvik. VG Nett forteller at en bombe er gått av under festen, og at politiet leter etter ham. På mobilen venter én ulest melding. Tre ord, som rommer både trusler, løfter og hat:

Du skal lide

I kjølvannet av eksplosjonen på spahotellet, dukker snart det første drapsofferet opp. Eddi Stubb og kollegene hans ved Larvik Politistasjon leter forgjeves etter den savnede forfatteren. Alt peker mot Tanber Thyve, men noen ganger må man se forbi det åpenbare for å finne løsningene. Lag for lag avdekkes, og da likene fra en tretten år gammel drapsetterforskning blir funnet, tar saken en helt ny vending. Historien og motivet bak ugjerningene, skjuler en grusom tragedie...

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2014

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Larvik

En bombe går av under en forlagsfest på Farris Bad i Larvik. Comet Forlags stjerneforfatter Tanber Thyve forsvinner.
Han våkner opp – ør og forvirret – på et fremmed hotellrom og husker ingenting fra det siste døgnet.
Politimannen Eddi Stubb får ansvaret for etterforskningen av det som snart viser seg å være en meget utspekulert morder. Og flere lik følger i kjølvannet av morderen. Eddi får som vanlig også litt uortodoks hjelp fra Jessica og Oskar, som nå venter barn – uten at det legger noen demper på Jessicas interesse for mysterier.

Med sin fjerde kriminalroman befester Frode Eie Larsen sin stilling som en av Norges beste krim/spenningsforfattere.

Dette er en krimbok med spenning hele veien, ingen dødpunkter, ingen dveling ved unødvendige, intetsigende og skakkjørte privatliv. Kapitlene er korte og kompakte, og handlingen er mettet med hendelser og ledetråder, spor og små framskritt mot løsningen.
Bakgrunnen og motivet for handlingene er godt presentert, logisk og dyptgripende. (Jeg liker ikke avslutninger uten en forklaring, en god forklaring – ikke bare en «han var gal så derfor gjorde han det»).
Fortid og nåtid flettes elegant sammen, og gir meg en tilfredsstillende løsning.

Tilsammen gjør dette boken til en page-turner av de sjeldne! HERLIG, HERLIG, HERLIG!!!

puuuh, etter en intens leseøkt, boka ble slukt, fremdrift og spenning hele veien, korte, dirrende kapitler, lett å lese , wow. Hjertelig takk for en flott leseopplevelse Frode !! Og venter spent på neste bok....skal ikke røpe noe, men for en slutt =-O

Jeg har hatt en aldri så liten krimtørke de siste månedene, men nå er høsten her, mørk og kald, og jeg fikk lyst å trekke frem en krimbok igjen. Jeg har fortsatt noen uleste i hylla, men en mindre nå som jeg har lest Frode Eie Larsens fjerde krimroman om etterforsker Eddi Stubb og datavenninna Jessica og journalisten Oscar. Du skal lide er tittelen, og den er hakket strammere enn forgjengeren Jordtårer. Spennende er den også, en skikkelig lettlest sidevender.
Du skal lide holdt meg fast til siste side, avbrutt av en natts søvn og en dag på jobb. Jeg synes boka var spennende og lettlest med god språklig flyt. Den har et godt driv fra første stund, sidene flyr unna. Humoren ligger under, og karakterene vi ble kjent med i tidligere bøker er fortsatt med, som krimforfatter og tidligere politimann Jørgen Holst fra Larvik. (et hint til en annen kjent vestfoldforfatter)
En ny karakter dukker opp, som jeg dro på smilebåndet av. Også han forfatter; Hermann Druph, bitter og klagende over den elendige litteraturen som dagens bestselgerforfattere skviser ut av seg. Jeg synes jeg har sett typen før, jeg får mine assosiasjoner kan du si. Druph bruker å skrive i avisene, blant annet Aftenposten. Her er noe kollegaene og leserne får gjennomgå:

I en kynisk veden, hvor den enkeltes preferanser blir diktert av noen få og mektige konstellasjoner, fremstår sluttbrukeren som en hjernedød sau, utelukkende opptatt av å følge flokken.

…Du kan gå inn i hvilken som helst bokhandel, og finne stabel på stabel med bøker fra andre forfattere som Tanber Thyve, enkel og banal litteratur som aldri burde vært utgitt.

Til sammenligning har min siste bok; Smertefull, høstet strålende kritikker, men forbigås av alle. Hvor er logikken? Hvor er rettferdigheten? (s.84)

Jeg synes det er morsomt når forfatteren trekker frem aktuelle meningsdebatter fra litteraturens verden, det gir boka til en litt annerledes krim, med små brodd, dog med humoristisk snert.

Skal jeg trekke frem noe på minussiden, så gjelder det karakterbildet av drapsmannen. Han tegnes litt tynt. Skisser og tilbakeblikk fra en traumatisk barndom følger handlingen. Vi aner før vi vet at det har en klar sammenheng. Likevel blir drapsmannen for karikert, eller for pappfiguraktig i nåtiden, som en spillfigur. Jeg savner mer psykologisk kjøtt på ham. Det virker så lett å drepe. Man kapper et hode her, skyter noen som er i veien der. Pytt sann, et mord til eller flere, hva gjør vel det.Har han ingen anger eller kvaler overhodet? Jeg tenker at han hadde vært mer troverdig hvis man hadde ant noe mer i denne skakkjørte kroppen enn ren handling og drepelyst. Selv om han er traumatisert og følelsesmessig ødelagt kan han vel ha noen kvaler?

Bortsett fra innvendingen, synes jeg dette er veldig god underholdning totalt sett. Kurven er bare stigende hos forfatter Frode Eie Larsen, og jeg venter spent på neste bok.

Du kan lese mer i bloggomtalen min HER

DU SKAL LIDE AV FRODE EIE LARSEN

Utgitt første gang i 2014

Larvik forfatteren Frode Eie Larsen har tidligere gitt ut tre kriminalromaner. Dette er dog den første jeg leser av forfatteren, men jeg er sikker på at det ikke blir den siste.

Forfatteren Tanber Thyve våkner opp på et hotellrom i Berlin, på telefonen finner han en tekstmelding på som det står «Du skal lide» på. På rommet finner han også en ipad. Da han vekker denne til liv, kommer han direkte til VGnett.

BOMBE på luksushotell!

Femten skadd!

Stjerneforfatteren Tanber Thyve meldes savnet etter eksplosjonen.

Dette er overskrifter som lyser mot han fra ipaden. Thyve har en enorm black-out, det siste han husker er en krangel han hadde med en journalist på nevnte hotell et døgn tidligere, og han vet ikke hvor han er.

Frode Eie Larsen skriver godt, det er ingen tvil om det, og plottet har ikke jeg sett maken til tidligere. Det var ikke mulig å forstå sammenhengen mellom forfatteren og han som sto bak alle hendelsene før Eie Larsen avslører dette for oss helt på slutten av boken.

Jeg syns allikevel at det er litt for mange personer som man skal forholde seg til og lese deres synsvinkler. Jeg tenkte at Jessica og Oskar var personer som man lett kunne kuttet ut, og som ikke trenger å ha noe med storyen å gjøre. Men ser jo at disse skal ha vært sentrale i de andre bøkene til Eie Larsen.

En annen ting som jeg syns var litt irriterende, er alle henvisningene til «krim romaner» og «krim serier», det føles falskt og at det er tatt med pga at historien og personene skal fremstå mer virkelige.

Dette er dog småplukk, da boken er veldig god, og plottet er fantastisk! Absolutt verdt å lese!

Wow. Her flyter sidene av gårde som i en stri elv. Veldig god bok. Anbefales!

I baksetet fant han bagen, dro frem en sprøyte og fylte den med sterk sovemedisin. Et par nysgjerrige dråper piplet fra spissen da han trykket lett med tommelen mot stempelet.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Her er de klart beste bøkene av de 60 jeg leste i 2014.

• "Frostrøyk - kriminalroman" av Frode Eie Larsen
  • "Slå på ring - kriminalroman" av Frode Eie Larsen