"Det var ikke voldtekt"

ti menn forsvarer seg i retten

Spartacus 2019 Heftet

Hva snakker vi om når vi snakker om voldtekt? Gjennom mediene får vi kun kjennskap til bruddstykker av hendelsen. De stereotype forestillingene får stor plass. Ofte spekuleres det i hypotetiske og alternative forklaringer på det som i rettssalene defineres som voldtekt. De fleste sakene som havner i rettssalene, handler ikke om angresex i en kaotisk festkultur, uheldige misforståelser fordi jentene sendte tvetydige signaler, eller om jenter som lyver på seg voldtekter fordi offerrollen er så attraktiv, slik enkelte hevder. Ved å være til stede under voldtektsrettssaker sirkler Heidi Helene Sveen inn hva som egentlig skjedde - før, under og etter voldtektene. Dernest belyser hun hva slags fortellinger de ulike partene presenterer. Hvilke forståelser av kjønn, sex, grenser og samtykke settes i spill, og hvordan overlapper disse med de rådende kulturelle forestillingene? Og til slutt: Hvilken historie setter retten størst lit til?

Forlag Spartacus

Serie Kompass

Forfatteren har fulgt ti voldtektssaker og gjengir fortellingene til de involverte. Det er skremmende, ubehagelig og samtidig interessant lesning. For hvor ulikt kan en egentlig forstå den samme situasjonen? Hvem er troverdige og hvorfor? Hva er egentlig samtykke? Jeg kunne kanskje ønska meg mer analyse og mindre referat, men det er ikke bokas prosjekt.

• "Innleid og underbetalt" av James Bloodworth
  • "Vi burde alle være feminister" av Chimamanda Ngozi Adichie