Såpass må du tåle

sex, krenkelser og offentlig debatt

Humanist forl. 2016 Innbundet

Altfor få tør å uttale seg offentlig om temaer som kjønn og overgrep. Altfor få anmelder overgrep. Hvorfor er det slik?

Heidi Helene Sveen har gransket hvordan kvinner blir møtt når de forteller om seksuelle krenkelser, enten det er i rettsalen, i avisene eller på Facebook. Ofte møter de beskyldninger eller bagatellisering: Overgrepene kunne de selv ha avverget, sjikanen burde de ha ledd av. Kort sagt: Såpass må du tåle.

Hva gjør det med oss når vi blir vitne til en så hard retorikk? Hva gjør det med overgrepsofrenes syn på seg selv? Og bidrar mediene til å løfte fram ofrenes stemmer, eller skremmer de befolkningen fra å delta i debatten?

Forlag Humanist forl.

Det er svært betenkelig at en representant for politiet både bagatelliserer russevoldtekter og legger byrden for å unngå dem på jentene.

Personlige opplevelser som i en gitt kultur blir bagatellisert, latterliggjort eller omdefinert, hindrer oss i å få gode svar på hvordan virkeligheten er.

Mediene er en viktig premissleverandør for måten et samfunn snakker om ulike fenomener på. Det gjelder også seksuelle krenkelser. Det ligger mye makt i de redigerende hender...

Det er ganske sprøtt at dette fremdeles terpes på, men altså: Seksuell vold er aldri greit. Det er like ille når en etnisk norsk person forgriper seg som når en ikke etnisk norsk person gjør det samme. Kvinnefiendtlige holdniger skal fordømmes uansett om de har opphav i kristne, muslimske eller buddhistiske trosretninger. Det samme gjelder om holdningene har sosioøkonomiske eller sosiokulturelle utspring.

Det er fint, flott og helt nødvendig at både Trygdekontoret (NRK - program)og andre sørger for en kontinuerlig drøfting av grensedragninger mellom legitime og illegitime ytringer, ettersom disse grensene stadig flyttes på og endrer seg , i likhet med de fleste andre samfunnsnormer. Det som derimot ikke er greit, er å undergrave det faktum at samfunnet ikke oppleves like fritt for alle.

Bøker lest.

• "Absolutt 80-tallet" av Vegard B. Normann
  • "Grim justis - svartebok om dødsstraff i Norge" av Gøran Karlsvik
  • "Skumle skurker og mystiske mordere - norske forbrytere i gamle dager" av Cecilie Winger
  • "En hyllest til sauen - fortellinga om det lille dyret som bygde landet" av Anna Blix
  • "Dei europeiske trolldomsprosessane" av Rune Blix Hagen
  • "Norske tilstander - bak frontlinjen i Norges tøffeste politidistrikt" av Ståle Økland
  • "Romerinner og romere - livet i Romerriket" av Tore Janson
  • "Helgener - mirakelmakere og idoler" av Velle Espeland
  • "Evig barnefri - historier om frivillig barnløshet" av Heidi Helene Sveen
  • "Den store spøkelsesboka" av Tom Egeland
  • "Juks - hvordan forskere svindler, og hvorfor det ikke er så farlig" av Erik Tunstad
  • "Den store rumpefeiden - og andre glimt fra medias bakside" av Marta Breen