Den ubeboelige planeten

en fortelling om fremtiden på jorden

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

J.M. Stenersens forlag 2020 Heftet

Når vil planeten vår bli for varm for menneskene? Sannsynligvis innenfor levetiden til våre barn. Det er verre enn du tror. Mye verre. Havnivået som stiger, skogbrannene som ødelegger tusenvis av hjem i California og 500-års stormene som herjer nærmest månedlig er bare en forsmak på endringene som kommer. Hvis ikke milliarder av mennesker forandrer måten vi lever livene våre på, vil deler av jorden kunne bli nær ubeboelig så snart som i slutten av dette århundret. Fortsetter vi som nå vil matmangel, flyktningekatastrofer og andre kriser forandre verden slik vi kjenner den. I denne internasjonale bestselgeren ser David Wallace-Wells på hva verdens klimaforskere, når de er helt ærlige, mener er fremtiden for planeten vår. Boken er også en påminnelse om alt vi faktisk kan gjøre, og om ansvaret vi har for at våre barn ikke skal sitte igjen med en ubrukelig klode.

Forlag J.M. Stenersens forlag

ISBN13 9788272016967

EAN 9788272016967

Kommet til ca side 80, og er allerede lei alle tall og sammenligninger, og det samme om og om igjen. Feks "skogbranner i usa har økt med 120% siden 1880 i hyppighet, og ødelagt områder 7 ganger så store som Danmark, og 8 av de 10 mest ødeleggende har skjedd etter år 2000, og den strøste har gjort like mange som bor i Lyon hjemløse. Med 4 graders global oppvarming vil de øke med ytterligere 350%" - du skjønner tegninga..

Ja da, dommedag kommer i mårra. Men boken presenterer alt vi allerede har hørt, og gir ikke vyer i retning av løsninger på ting. Elefanten i rommet; befolkningsvekst, er alt for dårlig berørt.

• "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
  • "Mamma er en gåte - når kroppen angriper seg selv" av Anita Kåss
  • "Bak lukkede dører - en bok om voldtekt" av Anne Bitsch
  • "Energityvene - utmattelse i sykdom og hverdag" av Torkil Berge
  • "Tvang og tvil - en innsideberetning fra norsk psykiatri" av Marianne Mjaaland
  • "Vår utrolige hjerne - en nervepirrende fortelling om vår dynamiske og formbare hjerne" av Johan Norberg
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Sunn tarm, klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Den sjette utryddelsen - en unaturlig historie" av Elizabeth Kolbert
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs