Den svenske gullrekka

krimnoveller 2011

av (forfatter), Camilla Läckberg (forfatter), Henning Mankell (forfatter), Håkan Nesser (forfatter), Johan Theorin (forfatter), Elisabeth Bjørnson (oversetter), Kari Bolstad (oversetter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2011 Heftet

Inneholder Jungfruns hevn, Gropen og Kirkevokteren av Johan Theorin; Hvordan jeg tilbringer dagene og nettene av Håkan Nesser; Enkenes kafé, Drømmen om Elisabeth og En skikkelig dårlig dag av Camilla Läckberg, Søstrene Hietala av Åsa Larsson; Mannen på stranden og Fotografens død av Henning Mankell.

10 krim- og grøssernoveller, skrevet av noen av Sveriges fremste forfattere innen krimsjangeren.

En ektemann begynner å tvile på at kvinnen han er gift med, er den hun gir seg ut for å være. En seiltur på den svenske vestkysten får fatale følger. En båt full av stein blir funnet drivende uten mannskap utenfor Öland. En fotograf morer seg med å deformere ansiktene til kjente personer, og limer resultatet inn i et fotoalbum han gjemmer i skrivebordet sitt. Denne boken inneholder ti krim- og grøssernoveller, skrevet av noen av Sveriges fremste forfattere innen krimsjangeren. De fleste novellene har aldri tidligere vært utgitt i Norge. Kurt Wallander fra Ystad, Patrik Hedström ved Tanumshede politistasjon og Gerlof Davidsson fra Öland er bare noen av de skikkelsene vi møter.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788205411012

EAN 9788205411012

Genre Spenning

Hvordan beskriver en et menneske som er så anonymt at han nesten går i ett med veggen?

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Påskekrim 2011 - 18 kriminalnoveller"
  • "Den skandinaviske gullrekka" av Jussi Adler-Olsen
  • "Påskekrim 2012 - 17 kriminalnoveller"
  • "Påskekrim 2010 - 17 kriminalnoveller"
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum
  • "Bølgerytteren og andre fortellinger" av Johan Theorin
  • "Hanegal" av Lars Ove Sæther