Den skandinaviske gullrekka

av (forfatter), Arne Dahl (forfatter), Kjell Ola Dahl (forfatter), Camilla Grebe (forfatter), Åsa Träff (forfatter), Jørn Lier Horst (forfatter), Mons Kallentoft (forfatter), Lene Kaaberbøl (forfatter), Agnete Friis (forfatter), Christian Mørk (forfatter), Håkan Nesser (forfatter), Gunnar Staalesen (forfatter), Jeanette Øbro Gerlow (forfatter), Ole Tornbjerg (forfatter), Inge Ulrik Gundersen (oversetter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2012 Heftet

Boken inneholder 12 krimnoveller. Du kan blant annet lese om et gammelt skipsforlis som får fatale følger, en alminnelig mann som bestemmer seg for å bli leiemorder, og en fødende kvinne som kommer i veien for et innbrudd.

De beste novellene fra skandinavias beste krimforfattere

En ganske alminnelig mann som bestemmer seg for å bli leiemorder. En liten gutt som plutselig finner moren død på gulvet. En overlevende fra et skipsforlis som til slutt får tatt sin grusomme hevn. En liten jente som inderlig ønsker seg en hundevalp til jul, men som ikke får det ... En hjelpeløs, fødende kvinne som kommer i veien for et innbrudd.
Dette er bare noen av historiene du får servert i denne samlingen av krimnoveller fra Skandinavias ledende forfattere innen sjangeren: Gunnar Staalesen, Kjell Ola Dahl og Jørn Lier Horst fra Norge; Kaaberbøl & Friis, Jussi Adler-Olsen, Øbro & Tornbjerg og Christian Mørk fra Danmark. Fra Sverige bidrar Håkan Nesser, Grebe & Träff, Arne Dahl og Mons Kallentoft.
Novellene er ikke tidligere publisert i bokform i Norge.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788205421950

EAN 9788205421950

Genre Krim

Jeg hadde visst glemt hvor glad jeg er i krimnoveller men nå husker jeg det! Liker godt å kunne dykke ned i en liten novelle, få en hel historie på noen få sider. Har nå lest nesten alle og har satt pris på hver og en av dem. "Tunnelen" (Øbro & Tornbjerg) krøp under huden på meg mens "Det perfekte" (Jørn Lier Horst) fikk meg til å trekke godt på smilebåndet.

• "Påskekrim 2017 - 17 kriminalnoveller" av Knut Nærum
  • "Påskekrim 2015 - 17 kriminalnoveller" av Anne B. Ragde
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Johan Theorin
  • "Sommerkrim 2012"
  • "Påskekrim 2016 - 17 kriminalnoveller" av Unni Lindell
  • "Landets eldste mann er død" av Jørn Lier Horst
  • "Farleg kreditt - roman" av Thore Eithun Helland
  • "Mord og mysterier - svenske krimnoveller" av John-Henri Holmberg
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Ringer i mørkt vann" av Edith Ranum
  • "Påskekrim 2013 - 17 krimnoveller"
  • "Påskekrim 2012 - 17 kriminalnoveller"