Den store mummiboka

av (forfatter) og Gunnel Malmström (redaktør).

Aschehoug 1994 Innbundet

Her er alle Tove Janssons bildebøker samlet, samt flere fortellinger og tegneserier, sanger med sangnoter og besifring og oppskrifter. Med tittelregister. Illustrert.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788203240591

EAN 9788203240591

Mummipappa: har DU kranglet? Mummimamma: Ja, og jeg kan ikke be om unnskyldning heller, for jeg hadde rett!

-På lissom

Men er det ikke vidunderlig å ta alt lett?

Er du lei deg for noe, spurte mammaen? Nei, sa Mummitrollet. I morgen er det en ny lang dag, sa mammaen. Helt din egen fra begynnelse til slutt. Det er vel en deilig tanke.

Det var bara en minut vulkanen höll sig vaken; när vulkaner bråkar slut så somnar de på saken.

Jeg spiller alle dager, jeg spiller hver natt, og eie vil jeg ikke, for man må jo være fri må man søke nye sanger, en egen melodi

• del av Snusmumrikkens vårvise

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

• "Mummipappa på eventyr" av Tove Jansson
  • "Trollvinter" av Tove Jansson
  • "Den store barnesangboka" av Astrid Holen
  • "God natt, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Du er for liten, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Puttes eventyr i blåbærskogen" av Elsa Beskow