Den siste kolonien

en historie om eksil, rettferdighet og arven fra kolonialismen

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Press 2023 Innbundet

Vi snakker ofte som om kolonialismen tilhører fortiden. Men kolonier finnes fortsatt. Som Chagosøyene i Det indiske hav: På 1960-tallet ble øyene erklært som britisk koloni, gjort om til militærbase, og hele befolkningen ble deportert. En av dem var Liseby Elysé. Hun var tjue år gammel, nygift og gravid med sitt første barn da hun ble tvangsflyttet - det eneste hun fikk ta med seg, var en koffert. Siden har hun vært blant lederne i chagossernes kamp for å kunne vende hjem.

Philippe Sands er en av Storbritannias fremste sakprosaforfattere, kjent for kritikersuksesser som Tilbake til Lemberg og Skyggespillet. Men han er også menneskerettighetsadvokat, og har i over et tiår arbeidet med saken om Chagosøyene. Den siste kolonien er en fortelling om de katastrofale konsekvensene av britenes herredømme over deres aller siste koloni i Afrika. Men også om oppkomsten det internasjonale rettssystemet i etterkrigsårene - og om én kvinnes kamp for rettferdighet. Den siste kolonien er gripende rettssalsdrama og et enestående stykke historieskriving: En utforsking av den internasjonale rettens nødvendighet, i en verden der retten er stadig mer truet.

Forlag Press

Utgivelsesår 2023

Omtalt tid 1945-1999 2000-2049

Omtalt sted Storbritannia Det indiske hav

Dette er en bok som alle som tror at kolonialisme er noe som tilhører fortiden, bør lese. England (GB) har brukt alle skitne triks i boka for å beholde en av sine siste kolonier; Chagosøyene. Selv rådgivende uttalelser fra FN og Haag som ber Storbritannia avslutte sin ulovlige okkupasjon, blir ignorert og "det dreier seg om en rådgivende uttalelse, ikke en bindende dom" som en minister sa til parlamentet, så sent som i 2019.
Amerikanerne som har en militærbase på en av Chagosøyene, og som ble brukt som utskipningsbase i Irak-krigen og som tortursenter, ble ikke omfattet av haag' sin avgjørelse da de ikke hevder at øya Diego Garcia er deres, men er en leieavtale med GB som blir videreført av Mauritius.
Chagosserne som ble fordrevet fra hjemmene deres i 1972 forlangte å få reise hjem igjen, men GB satte seg på bakbena igjen og nektet dette av "sikkerhetsgrunner" og lot dem få besøke øya i noen timer!

• "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands
  • "Tilintetgjøre" av Michel Houellebecq
  • "Englenes sorg" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Verden som var min - Bind 1" av Ketil Bjørnstad
  • "Haren med øyne av rav" av Edmund De Waal
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Serotonin" av Michel Houellebecq
  • "Svar på brev frå Helga" av Bergsveinn Birgisson
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Mønsteret rakner" av Chinua Achebe
  • "Helvete" av Erlend Loe