Den norske mannen

jakten på Jan Johansen

av (forfatter) og Pernille Rygg (forfatter).

Aschehoug 2005 Heftet

Forfatterne forsøker å finne ut hvem den norske mannen er, eksemplifisert ved Jan Johansen. Jan Johansen er det vanligste navnet for norske menn, det finnes 839 av dem. Boka inneholder både spørreundersøkelser, statistiske data og intervjuer.

I ett år jaktet Koht på den norske mannen. Om hun ikke fant hele sannheten, er det ikke tvil om at han i denne boken trer tydelig fram, i full bredde!
Jan Johansen er det vanligste navnet på norske menn, det finnes 839 av dem. Koht gyver løs på sitt emne med forskerens grundighet - her er spørreundersøkelser, statistiske data og deltakende observasjoner. Hun bringer fram ny innsikt gjennom oppriktig ydmykhet («Jeg skjønner ham godt, jeg.»), og hun holder koken med sin kontinuerlige nysgjerrighet. Koht går veien om de livsviktige detaljene («Hva har han på brødskiva og i garasjen?»), og hun finner svarene på de store spørsmålene («Har han draget?» og: «Hvordan er det med forholdet til mor?»). Boken er skrevet i samarbeid med Pernille Rygg. TV-serien om Jan Johansen vakte stor oppmerksomhet da den gikk på NRK i vinter.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203232220