Den fjerde hånden

av (forfatter) og Dag Heyerdahl Larsen (oversetter).

Gyldendal 2001 Innbundet

Mens han er på oppdrag i India, får TV-reporteren Patrick Wallingford den ene hånden spist opp av en løve. Millioner av TV-seere får etter hvert se den spektakulære ulykken på TV. I Boston venter en berømt kirurg på en anledning til å utføre landets første håndtransplantasjon. En ung, gift kvinne i Wisconsin vil gjerne gi sin egen manns venstre hånd, hvis han skulle komme til å dø. Problemet er at mannen er høyst oppegående, dessuten relativt ung og frisk.

Mens han er på oppdrag i India, får en tv-reporter sin ene hånd spist av en løve. Millioner av tv-seere kan se ulykken. I Boston venter en berømt kirurg på en anledning til å få utføre landets første håndtransplantasjon. En gift kvinne i Wisconsin vil gjerne gi tv-reporteren med den ene hånden sin egen manns venstre hånd .; hvis han skulle komme til å dø. Problemet er at mannen er høyst oppegående, dessuten relativt ung og frisk ... Slik begynner John Irvings nye roman. Tilsynelatende en komedie, kanskje en satirisk roman, og absolutt en seksualfarse. Men etter hvert viser det seg at Den fjerde hånden er like realistisk og følelsesladet som en hvilken som helst av John Irvings tidligere romaner, Garps bok, En bønn for Owen Meany eller Enke for et år. Som flere av hans andre romaner er også dette en roman om tap, sorg, kjærlighet og tilgivelse.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205277021

EAN 9788205277021

Boka handler mest om hånden og alle kjærestene ( les elskerinnene ) til TV reporteren Patrick Wallingford. John Irving skriver godt og det er fin flyt i historien. Man blir rett og slett revet med.

Kjempemorsom Kl ble 02.30 før jeg greide å egge den fra meg Plottet var ikke all verden - men fortellerkunsten !!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Pension Grillparzer - noveller og prosastykker" av John Irving
  • "Til jeg finner deg" av John Irving