De Niros spill

av (forfatter) og Nina Ring Aamundsen (oversetter).

Kontur 2009 Innbundet

Romanen følger de to barndomsvennene Bassam og George som vokser opp i borgerkrigens Beirut. De ser bare to muligheter for fremtiden: å bli i Beirut og skaffe seg penger gjennom kriminelle handlinger, eller å dra i eksil. Bassam er besatt av tanken på å forlate Beirut, og er med på en rekke lyssky forretninger for å skaffe penger til reisen. Mens George velger å bli, og blir mer og mer involvert i den kristne militsen og Beiruts kriminelle underverden.

De Niros spill følger de to barndomsvennene Bassam og George som vokser opp i borgerkrigens Beirut. De to ungdommene ser bare to mulige veier å gå: bli i Beirut og skaffe seg raske penger gjennom kriminalitet, eller forlate den eneste virkeligheten de kjenner - og dra i eksil. Bassam drømmer om å komme seg vekk; han er besatt av tanken på å forlate Beirut. Han blir med på en rekke lyssky forretninger for å skaffe penger til reisen. George, derimot, velger å bli, og blir mer og mer involvert i den kristne militsen og Beiruts kriminelle underverden. Rawi Hages roman De Niros spill, fortalt gjennom hovedpersonen Bassam, er en eksplosiv fortelling om en ung manns oppvekst, og om et vennskap formet av et krigsherjet samfunn i forfall. I et vakkert, sobert språk skildrer De Niros spill Bassams drøm og streben etter et annet liv, med en blodig borgerkrig som bakteppe. Eibhlin Evans, en av IMPAC-dommerne, sa om romanen: "... viser hvordan krig tildekker et liv. Et spill uten vinnere, bare variasjoner av overlevelse."

Forlag Kontur

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Libanon

Tildelt litteraturpris Impac-prisen 2008

Beirut, krig, kriminalitet - vold og død - er akkurat det motsette av kva eg likar å lese om. Kanskje derfor denne boka har stått på vent så lenge?

Vi er i Roma, Paris og ikkje minst i Libanon under borgarkrigen- i ei verd der bomber er ein del av kvardagen.Vi følgjer barndomsvennene Bassam og George og deira måte å takle ein krigskvardag på. Og - krigen, marerittet, tek ikkje slutt sjølv om ein forlet det krigsherja landet.

På baksida av boka står det: "I et vakkert, sobert språk skildrer De Niros Spill Bassams drøm og streben etter et annet liv, med en blodig borgerkrig som bakteppe.

Krigen fører til mange tap - store tap - som eg-personen Bassam vil bere med seg resten av livet. Men det er også ei forteljing om vennskap, både på grunn av - og på tross av.

Og når det gjeld språket så er det meir enn grunn god nok til å lese boka: Er fascinert av dei korte, knappe setningane og den overraskande og noko uvanlege bildebruken. Forstår godt at denne boka har vunne fleire prisar.

Tok meg sjølv i å spekulere på om noko av innhaldet kan vere sjølvopplevd... Først i dei siste par kapitla forstod eg tittelen på boka, men er kanskje litt treig i oppfattelsen...

Ser at ikkje mange har denne boka på lista si, men etter mi meining er den vel verd å bruke nokre timar på. Kanskje kan vi forstå litt meir av kva ein del flyktningar ber med seg?

God bok med ein veldig sterk historie og språk som godt avspeglar handlinga. Etter å ha lest litt trong eg å skaffe meg litt bakgrunnskunnskap om krigen i Libanon. Dette er inforstått kunnskap hjå alle personane i boka, så det var greit å ha litt av den inforståttheiten inne før eg las vidare. Litt meir på bloggen.

Elles så vil eg igrunnen berre støtte Hilda i alt ho skriv om boka.

Jeg plasserte ti tusen kyss på kroppen hennes under en strøm av søte, fallende bomber. Klærne lå på gulvet som bønnetepper, kroppene på sengen som dansende lik. Jeg plasserte enda tusen kyss på henne, og bombene smalt høyere og kom nærmere.

Heten senket seg, bomber landet, og kjeltringer snek i de lange brødkøene, stjal maten til de svake , trakasserte bakeren og kjærtegnet datteren hans. Kjeltringer sto aldri kø.

• "Knokler" av Chenjerai Hove
  • "Byen" av William Faulkner