Cilkas reise

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

Cilkas skjønnhet reddet livet hennes - men ble også hennes skjebne.

Cilka Klein var bare 16 år da hun i 1942 ble sendt til Auschwitz. Hun var så vakker at hun ble tatt til side, og leirkommandanten brukte henne til sine private behov. Cilka overlevde Auschwitz, men da russerne frigjorde leiren i 1945 ble hun dømt for å ha samarbeidet med den tyske fienden. På nytt ble hun stuet sammen med desperate kvinner og barn. Denne gangen var målet Sibir.
Cilka var 18 år da hun havnet i den brutale Gulag-leiren i det øde Sibir. I denne ubeskrivelig mørke tilværelsen, i enda et terrorregime, finner Cilka en utrolig styrke i seg selv. Hun er sterk nok til å hjelpe andre i leiren og til selv å komme gjennom enda et helvete.
Dette er fortsettelsen på historien fra «Tatovøren i Auschwitz», og fortellingen er basert på virkelige hendelser.

ISBN13 9788203265822

• "Nå og tilbake" av Santa Montefiore
  • "Kaneltreet" av Patricia Wilson
  • "Fiolinen fra Auschwitz" av Maria Àngels Anglada
  • "Den franske fotografen" av Natasha Lester
  • "Irenas barn - den bemerkelsesverdige historien om kvinnen som reddet 2500 barn ut av gettoen i Warszawa" av Tilar J. Mazzeo
  • "Stjerner over Paris" av Pam Jenoff
  • "Tsarens datter" av Gill Paul
  • "Miss Marie - roman" av Ellen Vahr
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Endestasjon Auschwitz - min historie fra innsiden av leiren" av Eddy de Wind
  • "Brev til Victoria" av Marcelo Puglia