Bruddet

hellige krigere og en ny verdensorden

av (forfatter), Anders Heger (forfatter) og Jan Grønli (oppleser).

Fono forl. 2002 CD

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (9 terningkast.)

58 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis!

Selg boken hos

Selg boka hos Bookis!

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

I denne boka tar forfatterne oss med på en kunnskapsreise fra profeten Muhammads tid frem til vår egen. Hva vet vi egentlig om hellig krig, om martyrtanken og om politisk islam? Hvem er de hellige krigerne som frivillig vil ta sitt eget liv og dra tusenvis av uskyldige med seg i døden? Hvordan har dette intense hatet mot USA oppstått? Hva er al-Qaida, og hvem er Osama bin Laden? Og hva vet vi om landet, folket og regimet som skulle bære byrden av Vestens reaksjoner? Hva representerer Taliban, og hvilken historisk rolle har de spilt? Forfatterne gir oss bakgrunnskunnskap for å forstå hva som ledet frem til terroraksjonen mot USA i september 2001. Gjennom å spenne opp et bredt historisk lerret gir boken kunnskap om islam, hellige krigere og den nye verdenssituasjonen.

Omtale fra forlaget

I denne boka tar forfatterne oss med på en kunnskapsreise fra profeten Muhammads tid frem til vår egen. Hva vet vi egentlig om hellig krig, om martyrtanken og om politisk islam? Hvem er de hellige krigerne som frivillig vil ta sitt eget liv og dra tusenvis av uskyldige med seg i døden? Hvordan har dette intense hatet mot USA oppstått? Hva er al-Qaida, og hvem er Osama bin Laden? Og hva vet vi om landet, folket og regimet som skulle bære byrden av Vestens reaksjoner? Hva representerer Taliban, og hvilken historisk rolle har de spilt? Forfatterne gir oss bakgrunnskunnskap for å forstå hva som ledet frem til terroraksjonen mot USA i september 2001. Gjennom å spenne opp et bredt historisk lerret gir boken kunnskap om islam, hellige krigere og den nye verdenssituasjonen.

Bokdetaljer

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2002

Format CD

ISBN13 9788278441398

EAN 9788278441398

Omtalt sted Afghanistan

Språk Bokmål

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

3 4 1 1 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

I 1925 hevdet den egyptiske sharia-dommeren Ali Abd al-Raziq at "islam er et budskap, ikke en styreform, en religion, ikke en stat". Den som uttrykker seg slik, målbærer et syn som forutsetter at det finnes flere, likeverdige måter å tolke verden på, at mennekene ikke nødvendigvis trenger å ordne sine samfunn etter en allmenngyldig eller gudegitt sannhet.

Slik tekning er farlig for den som forvalter sannheten. Derfor ble al-Raziq trukket for retten, og fradømt sin stilling. I all sin enkelhet demonstrerer historien begrepet "fundamentalisme" forbilledlig klart. Ikke minst fordi den viser hvorledes selv en relativt moderne stat i gitte tilfeller kan falle tilbake til innsnevrede, totalitære tenkemåter straks man nærmer seg skjæringspunktet mellom religion og samfunnsorden. 1925 er ikke middelalderen, relativitetsteorien feiret 20-årsjubileum det året. Det var samme år som en biologilærer i Dayton, Tennesee delte skjebne med al-Raziq. Han ble fradømt sin stilling fordi han hadde latt elevene ta del i Darwins utviklingslære, hvilket var forbudt etter delstatens lover.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

"Fundamentalisme" er et begrep skapt i USA. I begynnelsen av 1900-tallet hadde en gruppe protestanter sett seg lei på historisk-kritisk bibeltolkning, Jesu liv-forskning og utviklingslære. De produserte en serie pamfletter, The Fundamentals - A testimony of the truth, som ble publisert fra 1909-15, ment som et forsvar for kristendommens fundamentale sannheter, i kontrast til naturvitenskap og teologisk liberalisme. Det er først på 1970- og 80-tallet betydningen utvides. Med dagligtalens løse presisjon brukes det litt diffust om noe i overgangen mellom stivbeint religiøs forståelse og politisk fanatisme, enten det gjelder islam, hinduisme, jødedom, sikhisme eller kristendom.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket

Forsøk på holde oversikt over leseåret 2011


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Hellig krig - Osama bin Ladens hemmelige nettverk" av Peter L. Bergen
  • "Reise i Iran" av Kari Vogt
  • "Mitt liv med Al-Qaida - en spions historie" av Omar Nasiri
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "Tante Safiyya" av Baha Tahir
  • "Islams hus - verdensreligion på fremmarsj" av Kari Vogt
  • "Kina - folket, historien, politikken, kulturen" av Marte Kjær Galtung
  • "Jernalderdrøm - første bok" av Steinar Løding
  • "Islam - tradisjon, fundamentalisme og reform" av Kari Vogt
  • "Frihet neste gang" av John Pilger
  • "Kultur og motstand - David Barsamian i samtale med Edward W. Said" av Edward W. Said
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
Alle bokanbefalinger for dette verket

Andre utgaver