Hellig krig

Osama bin Ladens hemmelige nettverk

av (forfatter) og Arnt Stefansen (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

Forfatteren av denne boken er terroranalytiker, og har fulgt Osama Bin Laden i mer enn 10 år. Boken avslører blant annet hvordan Bin Laden lever, reiser og kommuniserer med "cellene" sine, hvordan hans rolle i kampen mot Sovjetunionen gjorde han til helt for muslimer over hele verden og hvordan tidligere terrorangrep ble planlagt og utført. Har litteraturliste, kart og register.

"... oppsøkende journalistikk og biografiskriving på sitt aller beste. (...) obligatorisk lesning" Adresseavisen.
Peter L. Bergen har laget en bok som beskriver hele bin Ladens hemmelige nettverk og hvordan de jobber i skjul over hele verden.

Han har intervjuet mange på innsiden av nettverket, familie-medlemmer, Talibanledere og CIA-sjefer. Han har reist i Afghanistan, Yemen, Egypt, Pakistan og England for å finne opplysninger om al-Qaida, bin Ladens verdensomspennende nettverk. Boken gir oss innblikk i bin Ladens liv, hans oppvekst, familie, nære medarbeidere og hvordan han lever. Leseren blir kjent med hans tro og hans egen begrunnelse for å erklære hellig krig mot USA, en krig som har pågått i mange år.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Omtalt sted Afghanistan

Omtalt person Osama Bin Laden

• "Det var her det skjedde - Oslo under andre verdenskrig - sett i dag" av Ottar Samuelsen
  • "Bruddet - hellige krigere og en ny verdensorden" av Kari Vogt
  • "Ekstremistan - frykt og håp i det flerkulturelle Norge" av Aslak Nore
  • "Afrika - en vakker dag" av Tomm Kristiansen
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Stalingrad" av Antony Beevor
  • "Q og A - gutten som hadde svar på alt" av Vikas Swarup