Bruddet

hellige krigere og en ny verdensorden

av (forfatter) og Anders Heger (forfatter).

Cappelen 2002 Innbundet

I denne boka tar forfatterne oss med på en kunnskapsreise fra profeten Muhammads tid frem til vår egen. Hva vet vi egentlig om hellig krig, om martyrtanken og om politisk islam? Hvem er de hellige krigerne som frivillig vil ta sitt eget liv og dra tusenvis av uskyldige med seg i døden? Hvordan har dette intense hatet mot USA oppstått? Hva er al-Qaida, og hvem er Osama bin Laden? Og hva vet vi om landet, folket og regimet som skulle bære byrden av Vestens reaksjoner? Hva representerer Taliban, og hvilken historisk rolle har de spilt? Forfatterne gir oss bakgrunnskunnskap for å forstå hva som ledet frem til terroraksjonen mot USA i september 2001. Gjennom å spenne opp et bredt historisk lerret gir boken kunnskap om islam, hellige krigere og den nye verdenssituasjonen. Har ord- og litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788202220730

EAN 9788202220730

Omtalt sted Afghanistan

I 1925 hevdet den egyptiske sharia-dommeren Ali Abd al-Raziq at "islam er et budskap, ikke en styreform, en religion, ikke en stat". Den som uttrykker seg slik, målbærer et syn som forutsetter at det finnes flere, likeverdige måter å tolke verden på, at mennekene ikke nødvendigvis trenger å ordne sine samfunn etter en allmenngyldig eller gudegitt sannhet.

Slik tekning er farlig for den som forvalter sannheten. Derfor ble al-Raziq trukket for retten, og fradømt sin stilling. I all sin enkelhet demonstrerer historien begrepet "fundamentalisme" forbilledlig klart. Ikke minst fordi den viser hvorledes selv en relativt moderne stat i gitte tilfeller kan falle tilbake til innsnevrede, totalitære tenkemåter straks man nærmer seg skjæringspunktet mellom religion og samfunnsorden. 1925 er ikke middelalderen, relativitetsteorien feiret 20-årsjubileum det året. Det var samme år som en biologilærer i Dayton, Tennesee delte skjebne med al-Raziq. Han ble fradømt sin stilling fordi han hadde latt elevene ta del i Darwins utviklingslære, hvilket var forbudt etter delstatens lover.

"Fundamentalisme" er et begrep skapt i USA. I begynnelsen av 1900-tallet hadde en gruppe protestanter sett seg lei på historisk-kritisk bibeltolkning, Jesu liv-forskning og utviklingslære. De produserte en serie pamfletter, The Fundamentals - A testimony of the truth, som ble publisert fra 1909-15, ment som et forsvar for kristendommens fundamentale sannheter, i kontrast til naturvitenskap og teologisk liberalisme. Det er først på 1970- og 80-tallet betydningen utvides. Med dagligtalens løse presisjon brukes det litt diffust om noe i overgangen mellom stivbeint religiøs forståelse og politisk fanatisme, enten det gjelder islam, hinduisme, jødedom, sikhisme eller kristendom.

Forsøk på holde oversikt over leseåret 2011

• "Hellig krig - Osama bin Ladens hemmelige nettverk" av Peter L. Bergen
  • "Reise i Iran" av Kari Vogt
  • "Mitt liv med Al-Qaida - en spions historie" av Omar Nasiri
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "Veien til Damaskus - en reiseskildring" av Dag Hoel
  • "Kina - folket, historien, politikken, kulturen" av Marte Kjær Galtung
  • "Islams hus - verdensreligion på fremmarsj" av Kari Vogt
  • "Verdens ender - en reise ved inngangen til det tjueførste århundre" av Robert D. Kaplan
  • "Islam - tradisjon, fundamentalisme og reform" av Kari Vogt
  • "Jernalderdrøm - første bok" av Steinar Løding
  • "Religionsleksikon - religion og religiøse bevegelser i vår tid" av Per Kværne
  • "Frihet neste gang" av John Pilger