Brødrene Vega

Kagge 2015 Innbundet

NOMINERT TIL BRAGEPRISEN

En ung miljøkriger fra Bærum sprenger et oppdrettsanlegg i Nordland og gjemmer seg innerst i en fraflyttet fjord.

Brødrene Torvald, Einar og Gunnar Vega har tjent seg søkkrike på å harve over natur og mennesker i Brønnøy kommune og har ingen planer om å la terroristen slippe unna.
Den konfliktsky advokatfullmektigen Leo Vangen hyres for å finne miljøkrigeren og lose ham ut av området før brødrene Vega slår kloa i ham.

Snart befinner Vangen seg midt i skuddlinjen mellom rasende, selvrettferdige miljøvernere og skruppelløse lakseoppdrettere.
I kulissene lurer en marinbiolog med råtten samvittighet, en velstående Bee Gees-fan med skjulte motiver og en eremitt med tvilsom fortid og gul sydvest på hodet.

Brødrene Vega er en frodig og harmdirrende historie om mennesket, naturen og menneskenaturen, en fortelling om hvor latterlig langt vi er villige til å gå for å nå våre mål.

«Magisk og ramsalt realisme» Aftenposten

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Nordland

Førnøyelig, velskrevet, spennede miljøthriller fra oppdrettsnæringen. Et oppdrettsanlegg i Brønnøy blir utsatt for sabotasje. Les mer i min blogg her

Etter å ha lest "Den Norske pasienten", gledet jeg meg til denne - og Lenth leverer igjen. Vittig persongalleri, om et tema som er høyaktuelt. Jeg humret meg gjennom boka, og anbefaler den på det sterkeste.

Klapp igjen og spis, sa Rino. Mink er undervurdert.

Lest i 2017

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

• "Menn som hater ulver" av Lars Lenth
  • "4 - roman" av Stein Sørensen