Berlusconis Italia

historier om makt, mafia og motstand

Cappelen 2006 Innbundet

Boka presenterer et flersidig bilde av Italia der ulike mennesker slipper til for å definere hva det vil si å være italiensk i dag. Boka inneholder intervjuer med korrupsjons- og mafiajegere, et besøk på det myteomspunne Sicilia, samtaler med båtflyktninger, og det gis et innblikk i den katolske kirkens nye offensiv. Silvio Berlusconis vekst og fall som politiker går som en rød tråd gjennom boka. Har litteraturliste.

Italia er å kjøre Vespa en varm vårnatt og kjøpe cornetti med vaniljekrem hos bakeren som åpner fem om morgenen, det er fisk, vin, futurisme og Fellini, det er hjertelige folk og rare gamle menn. Italia er på mange måter et perfekt land - hadde det ikke vært for at den italienske virkeligheten også handler om korrupsjon, mafia, politiske attentater og lysskye, mektige sammensvergelser.

Idéhistoriker og journalist Simen Ekern har fulgt landet tett siden forretningsmannen Silvio Berlusconi bestemte seg for å bli statsminister på midten av nittitallet. Forfatteren bruker Berlusconis eventyrlige vekst og fall som en rød tråd i sitt reiseportrett av et Italia i forandring. Han intervjuer korrupsjons- og mafiajegere, besøker det myteomspunne Sicilia, snakker med båtflyktninger som blir fisket opp av kystvakta nattestid, og han gir oss et innblikk i den katolske kirkens nye offensiv. Det er et flersidig og fascinerende bilde av Italia vi blir presentert for, hvor ulike mennesker slipper til for å definere hva det vil si å være italiensk i dag.

Forlag Cappelen

Omtalt person Silvio Berlusconi

• "L'amica geniale" av Elena Ferrante
  • "De modige - italienernes opprør mot mafiaen" av Per Kristian Aale
  • "Opprør mot tyngdeloven - 50 essays om globalisering" av Carsten Jensen
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Den siste gudfaren - jakten på Bernardo Provenzano" av Clare Longrigg
  • "Angiveren - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "Prikken over i-en og andre uttrykk - bruk, bakgrunn, betydning" av Kjell Ivar Vannebo
  • "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum
  • "Roma - nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søte liv" av Simen Ekern
  • "Klingsor" av Torgny Lindgren
  • "Terrakottahunden - en siciliansk kriminalroman" av Andrea Camilleri