Europeere

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202398897

EAN 9788202398897

Omtalt sted Europa

Dette er en meget god bok. Simen Ekern er en glitrende journalist som har skrevet flere bøker om europeisk politikk og om nåtiden. Denne boken diskuterer forholdet mellom EU og populisme, brexit, nasjonalisme og så videre. Selv om boken er 3 år gammel allerede er den relevant for tolkning av det som skjer akkurat nå i flere EU-land. Ekern trekker veksler på en bred vifte av kilder, og språklig er det en god tekst. Jeg slår et slag for å lese mer ikke-fiksjonslitteratur, ettersom det finnes mye bra der ute. Noen andre eksempler på gode faglitterære bøker kan du finne på min profil.

Bøker jeg har lest i 2018

• "Terrorismens historie - attentat og terrorbekjempelse fra Bakunin til IS" av Nikolai Sitter
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Skyggebilder av Storbritannia - tradisjoner i en krisetid" av Øivind Bratberg
  • "Bolívars uekte sønner - det nye Sør-Amerika mellom Chávez og Lula" av Vegard Bye
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Russland 1917 - krig og revolusjon" av Per Egil Hegge
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Eg har sett jaguaren - latinamerikanske historier" av Sigrun Slapgard
  • "Menneskets vidde - essays, artikler, tekster" av Jan Kjærstad