Samtaler med barn

metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner

av (forfatter).

Høyskoleforlaget 2009 Heftet

16 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Michaelas eksemplar av Samtaler med barn - metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Pensumbøker

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka åpner for en ny og utdypet innsikt i barnets situasjon i barnevernssaker, og for en samtale-metodisk og utviklingsstøttende tilnærming til barnet. Boka skal stimulere til flere samtaler med barn i barnevernssaker, og er derfor nyttig for alle som arbeider med barnevernsspørsmål. Boka henvender seg særlig til dem som skal møte barna og deres nærmeste omsorgspersoner i beslutningssammenheng, i hjem, fosterhjem og på institusjoner. Med litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Bokdetaljer

Forlag Høyskoleforlaget

Utgivelsesår 2009

Format Heftet

ISBN13 9788276345834

EAN 9788276345834

Språk Bokmål

Sider 250

Utgave 3

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

I strafferettslige forhold skal en legge vekt på at tvilen skal komme mistenkte til gode.
I barnesaker bør tvilen komme barnet til gode.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Det må alltid være forskjell på å kjenne til og respektere barnets mening og følelser, og det å følge og oppfylle barnets ønsker. Tilsløres denne forskjellen, unnviker vi voksne samtidig ansvaret for barnet.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

"Hvordan har den kakeboksen kommet ned på bordet ?", spør mor. "Det var pusen som hoppet den ned", sa treåringen. " Det var ikke meg" , sa femåringen.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

I noen tilfeller kan voksne bevisst manipulere og utsette barn for lokal koding av bestemte erfaringsområder, for eksempel ved seksuelle overgrep. Barn som utsettes for dette, blir ofte fanget i et lokalt språk som ikke fungerer adekvat utenfor den relasjonen overgrepet skjer i . Den voksne kan lage ord for kjønnsdeler, aktivitet og initativ som omskriver situasjonen til å bli noe helt annet enn det den allment ville bli beskrevet som. Språket barnet får på hendelsen, blir dermed svært annerledes i forhold til det en utenforstående ville bruke.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jo mer vi nærmer oss intime forhold, asosiale og ulovlige områder, jo mer må vi forvente at vi må forholde oss til et lokalt språk, en asosial kode. I samtaler med barn er det derfor viktig å være oppmerksom på at hele eller deler av det erfaringsområdet vi skal snakke med barnet om , kan ha en slik lokal og utestengende kode. Vi må rett og slett gjøre et slags oversettelsesarbeid.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

En viktig basis for et barns trygghet er opplevelsen av at de nære omsorgspersonene har et overordnet og informert perspektiv på barnets situasjon.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Vi skal være oppmerksomme på at ved de fleste overgrep mot og mishandlinger av barn, har barnet en subjekterfaring som samhandlende i det som skjedde. Ofte har den voksne satt ord på dette i situasjonen. Ved mishandling benevner mishandleren gjerne noe ved barnets handling eller væremåte før slaget kommer: "Hva f... , har du ikke ryddet av bordet ennå din.....", etterfulgt av en kraftig ørefik, plasserer barnet subjektivt som medskyldig i det som skjedde.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Brev til en minister - historier om psykisk helse og rus skrevet til Ansgar Gabrielsen" av Tor Øystein Vaaland
  • "Dissosiasjon og relasjonstraumer - integrering av det splittede jeg" av Trine Anstorp
  • "Den indre samtalen - lær deg kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Thomas bygger" av Gunilla Wolde
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Ole Aleksander på flyttefot" av Anne-Cath. Vestly
  • "Vår i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Ole Aleksander får skjorte" av Anne-Cath. Vestly
  • "Vannliljen - historien om et barn" av Hanne Dahl
  • "Guro og nøkkerosene" av Anne-Cath. Vestly
  • "Ole Aleksander på farten" av Anne-Cath. Vestly
Alle bokanbefalinger for dette verket