Hvordan krenkede barn blir syke voksne

av (forfatter) og Ane Brandtzæg Næss (forfatter).

Universitetsforlaget 2021 Heftet

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2021

Syns tankene bak boken er veldig interessante, men endte likevel med å avbryte denne boka. Har nå prøvd å tatt den frem fler ganger uten å fått fullført den... Dessverre!
Dette dels fordi jeg syns den har et slitsomt språk å lese, noe som gjør at jeg med min konsentrasjon virkelig sliter med å lese den, og dels fordi at pasient historiene som er det jeg syns er mest interessant her, er de samme som jeg tidligere har lest i "Forstyrret barn - forstyrret liv".

Barn som mer enn noe annet har lært at de ikke verdsettes og at de ikke er verdt noe, blir til unge mennesker som verken vet at de bør verne seg, eller vet hvordan man gjør slikt.

Og så lenge helsevesenet bare byr på disse to typer stoler, en for somatisk syke og en for mentalt syke, faller de krenkede, bokstavelig talt mellom stolene.

Et barn som krenkes i sin verdighet, blir til en voksen som ikke verdsetter liv og helse.

Forskerne konkluderer at bruk av rusmidler er virkning av snarere enn årsak til psykiske problemer.

Seksuell krenkelse eller vold i hjemmet representerer spesielle traumer fordi omverdenen ikke synes å legge merke til at noe ulovlig skjer. Når offerets virkelighetserfaring ikke er forenlig med den sosialt bestemte virkelighet, må den krenkede tilpasse seg denne uforenligheten ved hjelp av strategier som skal korrigere eller avspalte den subjektivt opplevde virkeligheten.

bøker lest i 2015, målet er å slå 2014

• "Mestring av psykoser - psykososiale tiltak for pasient, pårørende og nærmiljø" av Helge Jordahl
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen
  • "Virksomme relasjoner - om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser" av Marit Borg
  • "Relasjoner - et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi" av Anne-Lise Løvlie Schibbye
  • "Slipp meg fri - om terapien etter seksuelle overgrep og vold" av Angelica Kjos
  • "Smittet av vold - om sekundærtraumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelperyrkene" av Per Isdal
  • "Psykiatri - for helse- og sosialfagutdanningene" av Jannike Engelstad Snoek
  • "Kroppens skjulte intelligens" av Åse Dragland
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Psykologi - en innføring for helse- og sosialarbeidere" av Vigdis Bunkholdt
  • "Flodhesten i dagligstuen - om medavhengighet og møtet med barnet i oss" av Tommy Hellsten