Brev til en minister

historier om psykisk helse og rus skrevet til Ansgar Gabrielsen

av (forfatter) og Guri Dahl (illustratør).

Gyldendal akademisk 2007 Heftet

Boken inneholder brev sendt til tidligere helseminister Ansgar Gabrielsen. Brevene gir innsikt om hvordan utslitte og syke mennesker ønsker å bli behandlet, og representerer viktige innspill til forbedring av helsetjenesten. Forfatteren har satt brevene inn i en faglig og politisk sammenheng. Har litteraturliste.

Hvordan opplever mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende møtet med helsevesenet? Mer enn 1 100 pasienter og pårørende innen psykisk helsevern skrev personlig til tidligere helseminister Ansgar Gabrielsen da han var statsråd i 2004-2005. Brevene vitnet om krenkelser, mangel på respekt, frihetsberøvelse ved tvang og om fattigdom og ensomhet. Om ikke å bli hørt. Ikke bli sett. Dette er bakgrunnen for boka .Brev til en minister..

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205382367

EAN 9788205382367

Ordet "forbryter" bør ut av ordboken vår. Eller så er vi alle forbrytere. "Den av dere som er uten synd, kan kaste den første stein" Og det viste seg at ingen torde kaste steinen på den syndefulle skjøgen. Som en fangevokter sa en gang: "Alle er forbrytere i hemmelighet". Det er en dyp sannhet i dette som ble sagt halvt på skjemt. Vær derfor gode kamerater.

Mahatma Gandhi, 1958

Ruslet rundt i solskinnet og tittet innom bruktmarkedet i Råde. Jeg ruslet ut med 50,- mindre og en full pose med godsaker.

• "Selvskading - en praktisk tilnærming" av Svein Øverland
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Mestring av psykoser - psykososiale tiltak for pasient, pårørende og nærmiljø" av Helge Jordahl
  • "En mor ved navn Wanda" av Paal-André Grinderud
  • "Lærebok i psykiatri" av Ulrik Fredrik Malt
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Virksomme relasjoner - om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser" av Marit Borg
  • "Psykiatri - for helse- og sosialfagutdanningene" av Jannike Engelstad Snoek
  • "Håndbok i kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Samtaler med barn - metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner" av Haldor Øvreeide
  • "Asylet - Gaustad sykehus 150 år" av Thorvald Steen
  • "I helvetes forgård - mitt liv med en psykopat" av Michele Weldon