Samtaler med barn

metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner

Høyskoleforlaget 2000 Heftet

Boka åpner for en ny og utdypet innsikt i barnets situasjon i barnevernssaker, og for en samtale-metodisk og utviklingsstøttende tilnærming til barnet. Boka skal stimulere til flere samtaler med barn i barnevernssaker, og er derfor nyttig for alle som arbeider med barnevernsspørsmål. Boka henvender seg særlig til dem som skal møte barna og deres nærmeste omsorgspersoner i beslutningssammenheng, i hjem, fosterhjem og på institusjoner. Med litteraturliste.

Forlag Høyskoleforlaget

Utgivelsesår 2000

I strafferettslige forhold skal en legge vekt på at tvilen skal komme mistenkte til gode.
I barnesaker bør tvilen komme barnet til gode.

Det må alltid være forskjell på å kjenne til og respektere barnets mening og følelser, og det å følge og oppfylle barnets ønsker. Tilsløres denne forskjellen, unnviker vi voksne samtidig ansvaret for barnet.

"Hvordan har den kakeboksen kommet ned på bordet ?", spør mor. "Det var pusen som hoppet den ned", sa treåringen. " Det var ikke meg" , sa femåringen.

I noen tilfeller kan voksne bevisst manipulere og utsette barn for lokal koding av bestemte erfaringsområder, for eksempel ved seksuelle overgrep. Barn som utsettes for dette, blir ofte fanget i et lokalt språk som ikke fungerer adekvat utenfor den relasjonen overgrepet skjer i . Den voksne kan lage ord for kjønnsdeler, aktivitet og initativ som omskriver situasjonen til å bli noe helt annet enn det den allment ville bli beskrevet som. Språket barnet får på hendelsen, blir dermed svært annerledes i forhold til det en utenforstående ville bruke.

Jo mer vi nærmer oss intime forhold, asosiale og ulovlige områder, jo mer må vi forvente at vi må forholde oss til et lokalt språk, en asosial kode. I samtaler med barn er det derfor viktig å være oppmerksom på at hele eller deler av det erfaringsområdet vi skal snakke med barnet om , kan ha en slik lokal og utestengende kode. Vi må rett og slett gjøre et slags oversettelsesarbeid.

• "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Brev til en minister - historier om psykisk helse og rus skrevet til Ansgar Gabrielsen" av Tor Øystein Vaaland
  • "Dissosiasjon og relasjonstraumer - integrering av det splittede jeg" av Trine Anstorp
  • "Den indre samtalen - lær deg kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Thomas bygger" av Gunilla Wolde