Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren har brukt bruddstykker av kunnskap han husker fra skoletiden, og bygd opp den norske litteraturhistorien rundt disse. Denne litteraturhistorien er for deg som mener å ha vært borti Ibsen på videregående. Du som lot deg verve inn i Bokklubbens Nye Bøker av søsteren din fordi hun ønsket seg et blått koppesett. Du som gjerne skulle ha lest mer, men ikke helt vet hvordan du skal begynne. Har register.
Omtale fra forlaget
Forfatteren har brukt bruddstykker av kunnskap han husker fra skoletiden, og bygd opp den norske litteraturhistorien rundt disse. Denne litteraturhistorien er for deg som mener å ha vært borti Ibsen på videregående. Du som lot deg verve inn i Bokklubbens Nye Bøker av søsteren din fordi hun ønsket seg et blått koppesett. Du som gjerne skulle ha lest mer, men ikke helt vet hvordan du skal begynne. Har register.
Forlag Cappelen
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788202204778
EAN 9788202204778
Genre Humor
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 220
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En underholdende og lettfattelig gjennomgang av norsk litteraturhistorie. Her går vi raskt gjennom hulemalerier, helleristninger, runer og skriftruller og boktrykkerkunsten og videre gjennom alskens fortellerkunster som folkeviser, folkeeventyr, sagn, teater, dikt, noveller og romaner. De viktigste forfatterne blir snakket om, som Petter Dass, Ludvig Holberg, de fire store (Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie og Alexander Kielland), Amalie Skram, Camilla Collett, Knut Hamsun, Johan Sebastian Welhaven, Ivar Aasen, Jon Fosse, Dag Solstad, André Bjerke osv..
Jeg lyttet til lydboken, og den var innlest av forfatteren selv. Det likte jeg. Knut Nærum har meget god diksjon og humoristisk brodd i tonefallet sitt. Det er en fordel når han får meg til å le (og det gjorde jeg ofte), men det er en ulempe når jeg vil ta til meg seriøs kunnskap. Det var jo av og til litt vanskelig å skille mellom vitser og fakta, for tonefallet hans avslører egentlig ikke forskjellen der det trengs, så her man må man være på vakt. Dessuten tror jeg noen av vitsene blir mer morsomme når man faktisk har bedre kjennskap til både den historiske konteksten så vel som den biografiske eller verkspesifikke. Hvis boken er rettet mot nybegynnere, kunne han ha spart seg for disse. Hvis boken er rettet mot de som kan mye fra før av, da er det nok kjempebra, men hvorfor vil man da lese denne boken?
Siden Nærum bare går fort og gæli gjennom alle forfattere og deres verk, blir det strengt talt ikke en ordentlig gjennomgang, men mer en humoristisk oppramsing av det viktigste som er verdt å merke seg i norsk litteraturhistorie. Hvis man aldri har studert norsk litteratur før, kan dette være et flott sted å starte, altså. Da kan man bare undersøke grundigere de forfatterne man blir mest nysgjerrige på i etterkant. Det er synd at man faktisk må det, men flott at man blir introdusert for dem.
Tenkte egentlig å gi Nærum terningkast tre for dette her, men han får en ekstra prikk på terningen siden han var så flink til å lese.
Ja da, jeg har sterke meninger og står på mitt. Sånn er det med den saken.
Humoristisk. Det er nok greit å kunne litt fra før, ellers kan man ta alt for god fisk. Siste del om nåtidig litteratur var nyttig.
Humoristisk. Det er nok greit å kunne litt fra før, ellers kan man ta alt for god fisk. Siste del om nåtidig litteratur var nyttig.
De første menneskene kom til Norge omtrent 12 000 år før Kristus. Denne påstanden blir tatt for god fisk av de fleste historikere. Likevel må det dreie seg om en misforståelse. Kristus kom aldri til Norge.
Vi nordboere har supplert romernes alfabet med Ø og Å. Allerede de gamle romerne hadde bokstaven Æ, ellers hadde de måttet kalle Julius Cæsar noe annet. For oss er både Æ, Ø og Å helt nødvendige bokstaver. Særlig viktige er de for mennesker som liker å tenke seg om før de svarer.
Jesus blir født, men ingen på våre breddegrader gjør noe vesen av det.
Takket være Svartedauden hastet det med å få folketallet tilbake til gamle høyder. Uten barn, ingen ungdom, og uten ungdom, ingen troverdig avskrekkende forsvarshær. Men nordmennene var sendrektige. Det varte og rakk med de store barnekullene. Vi vet ikke hvorfor, men en mulighet er at våre forfedre ikke var flinke nok til å prioritere vaginalt samleie.
GUD! OPPRIKTIG TALT!
O Gud, hvor hen det nu er at Du bor,
det sies at Du skapte alt på jord,
alle ting er slik Du bød dem bli,
at intet, Herre, går Deg hus forbi;
Den minste spurv, den stryker ikke med,
foruten at Du har en plan med det.
Nå lurer vi på hva den planen er.
Du kunne frelst oss alle og enhver.
Vi kunne hatt en Himmel her på jord,
og så en til i Him'len der Du bor.
Det er jo ikke slik fatt, akkurat,
at Du serverer lykken på et fat.
Først lever vi. Så dør vi, altfor fort.
Jeg syns det er avsindig dårlig gjort.
Vi dør i krig, dysenteri og flom.
Det bryr visst ikke Du Deg noe om.
Du er jo liksom Gud, da, ikke sant.
Da får du ta Deg sammen litt iblant.
Hvis jeg skal tro på Deg, Gud, bør du se
å skjerpe deg adskillig. Kan du det?
Den store depresjonen fra 1929 ble avløst av flere mindre depresjoner over hele den vestlige verden. Fabrikkene stengte sine porter. Ofte gikk det så fort at arbeiderne ikke rakk å komme seg ut. Millioner av andre arbeidere ble kastet ut i arbeidsløshet. De hadde blitt utnyttet på det groveste. Nå mistet de sin rett til å bli utnyttet på det groveste.
Bøker som har gitt meg uforutsigbare, høylydte latterutbrudd, enten humoren var intendert eller ikke. Tegneserier er ikke med her, for de ler jeg så ofte av. Med ett unntak: Jan Stenmark, fordi han er så utypisk. Ellers er det stort sett skjønnlitteratur, med et par unntak: Kon-Tiki (Heyerdahl viser seg å være veldig vittig, spesielt når han underdriver), og Knakk (hva er det for slags sjanger egentlig?). OBS: Tilfeldig rekkefølge. Knakk er nok aller morsomst.
**
**