2025
Omtale fra forlaget
Boken tar for seg viktige områder som tidskontroll, oppmerksomhetsstyring og lærerens autoritet og utstråling. Den handler om å ta kontroll over en maurtue og litt om å kjøre radiobil. Boken diskuterer også hvordan man på en forskningsinformert måte kan drive målrettet endrings- og utviklingsarbeid. Andre utgave er oppdatert med to nye kapitler om motiverende klasseledelse og lærerens kroppsspråk og 50 nye øvelser. Stoffet visualiseres gjennom eksempler fra film og litteratur. Hvordan skaper Michelle Pfeiffer den gode timen i Dangerous minds? Hva kan Elias Rukla og Ask Burlefot lære oss om kjedsomhet og engasjement i skolen? Hvorfor kommer den idealistiske læreren Marianne i Kongsvik ungdomsskole til kort i møtet med elevene? Bokens hovedbudskap er at veien til en tilpasset opplæring for 100 % av elevene i skolen går via god klasseledelse.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2020
Format Heftet
ISBN13 9788205524774
EAN 9788205524774
Språk Bokmål
Sider 313
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Dette var en god bok i klasseledelse. Jørgen Moltubak går detaljert til verks og viser hvordan læreren kan bli en tydelig og bevisst klasseleder som kan oppnå elevenes oppmerksomhet og gjøre dem både lærevillige og engasjerte. Jeg synes Moltubak kommer med mange gode tips og jeg likte godt når han tok for seg hele kroppen vår fra topp til nå og hvordan bl.a. vår mimmik, hender, føtter, stemme osv. påvirker elevenes relasjon og engasjement, og hvordan vi som lærere kan ta dette i bruk slik at klasseldelsen og relasjonen med elevene blir best mulig.
Moltubak tar for seg mange andre aspekter også, og for meg som ny i lærerbransjen gav denne mange gode ting å ta med seg videre. Selvom jeg ikke husker alt, så har nok mye landet litt i underbevisstheten, noe tror jeg at jeg har fått prøvd litt ut under tiden jeg har lest boken, og så kan den også brukes som en oppslagsbok, eller en bok til repetisjon.
Selvom boken har sine noe mer uinteressante sider, så er ikke det fordi den er dårlig, men at de sidene kanskje ikke er like relevant for meg, som stort sett jobber med første og andre klasse, selvom mye kan tilpasses. Moltubak gjør en god jobb med denne og dette er nok den beste boken rundt klasseledelse og det skolefaglige jeg kan huske å ha lest fra perm til perm så langt.