Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
En mann kjøper en ny mobil og får oppringninger som er ment for en annen. En berømt skuespillers telefon blir taus, og han føler at noen har stukket av med livet hans. En forfatter drar på reise med en kvinne som er livredd for å ende opp som en figur i en av bøkene hans. En krimforfatter forsvinner på mystisk vis på en reise i Sentral-Asia. En oppdiktet gammel dame krangler med sin egen forfatter på dødsleiet.
Omtale fra forlaget
Ny, intens bok av forfatteren til suksessen Oppmålingen av verden. Ironisk, moderne og morsom, subtil og spennende. Kehlmann er en leken forfatter.
En mann kjøper en ny mobil og begynner å få oppringninger som tydeligvis er ment for en annen. Etter å ha nølt litt bestemmer han seg for å leke seg med denne nye personligheten sin. Fra den ene dagen til den andre blir en skuespillers telefon helt taus, og han opplever det som om noen har stjålet livet hans. En forfatter drar på reise med en kvinne hvis største frykt er å ende opp som en figur i en av bøkene hans. En nokså forvirret internett-blogger har ikke noe høyere ønske enn å bli en figur i en roman. En krimforfatter forsvinner på mystisk vis på noe som utvikler seg til en ganske uhyggelig reise i Sentral-Asia. En oppdiktet gammel dame krangler med sin egen forfatter på dødsleiet, og en direktør i et mobiltelefonselskap blir gal av å prøve å balansere sitt dobbeltliv med to forskjellige kvinner. Av elementene i denne episodiske romanen makter Kehlmann å bygge en sammensatt helhet, samtidig som han leker seg uvørent med forholdet mellom det virkelige og det oppdiktede. Det han oppnår, er en historie som likner en speilsal. Dette er en moderne roman om berømmelse og forglemmelse, sannhet og løgn, og en bok full av humor, eleganse og spilleglede. Og en morsom bok for alle som har et snev av quiz-, puslespill- og kryssorddilla! Eller som har opplevd å glemme mobilladeren hjemme!Daniel Kehlmann (f. 1975) skrev sin første roman som 22-åring og har fått en lang rekke utmerkelser for sine romaner. Med den originale og velopplagte vitenskapsromanen Oppmålingen av verden, som kom på norsk i 2008, fikk han et skikkelig litterært gjennombrudd i store deler av verden. i 2009 kom David Mahlers tid, også det en finurlig vitenskapsroman.Om BerømmelseNRK, Knut Hoem, 2010:" Kehlmann skriver lett, forførende og intelligent. Du leser "Berømmelse" uten problemer på flyet ned til en eller annen storby i Europa.Glem John Grisham. Glem Dan Brown, og glem for all del Paulo Coelho, som forøvrig blir ondskapsfullt parodiert i denne boken. Den moderne reisende har Daniel Kehlmann i håndbagasjen."Gerd Elin Stava Sandved, Dagsavisen, 2010«Se, jeg er oppdiktet!», nærmest roper romanen, og viser fram forfatterens makt ? og hans avmakt.I det ligger romanens originalitet og dens styrke. Prosjektet minner litt om Italo Calvinos klassiske litt.vit.favoritt «Hvis en reisende en vinternatt», og Kehlmann har heldigvis ikke mistet sitt talent for humoristiske beskrivelser og skarpe observasjoner siden sist.»SAGT OM Oppmålingen av verden«Forfatteren har skrevet, på mange vis, en saklig bok om livsløpet hos to vitenskapsmenn som også har en eiendommelig og lun humor. Ja, det er scener her som er ustyrtelig morsomme!»Stein Roll, Adresseavisen«Det er en storartet bok, som godt kan bli en kultbok. Det er i hvert fall ingen grunn til at den ikke skal bli en bestselger også her i landet. Sverre Dahl har utført oversetterjobben forbilledlig. Kehlmanns filosofiske, sarkastiske og humørfylte språk funkler også i sin norske språkdrakt.»Geir Kjell Andersland, Bergens Tidende«Ånd møter kropp i smart romanproblematisering av vitenskapen ? en uvanlig kvikk underholdningsroman.»Kåre Bulie, DagbladetTerningkast 6. «? en storartet opplevelse.»Sindre Hovdenakk,
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2010
Format Innbundet
ISBN13 9788205393349
EAN 9788205393349
Språk Bokmål
Sider 164
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Daniel Kehlmann (f. 1975) har en stor produksjon av litteratur bak seg, selv om han fremdeles er relativt ung. 13 bøker har det blitt siden debuten i 1997 (kilde: Wikipedia).
Selv ble jeg først for alvor klar over denne forfatterens fortreffelighet da jeg bestemte meg for å overvære et intervju med forfatteren på Litteraturhuset den 19. februar i år. Dette har jeg skrevet om på bloggen min, og det er bare å følge linken. Dette fikk meg til å lete frem Kehlmanns roman "Oppmåling av verden", som lenge hadde stått ulest i mine bokhyller, og det fikk meg til å kjøpe og lese Kehlmanns siste bok "F", og ikke minst den nyoversatte romanen "Jeg & Kaminski". For ikke å snakke om at denne siste boka - "Berømmelse" - sporenstreks ble bestilt fra Bokklubben ... Og for dem som er litt opptatt av hvem som har oversatt bøkene de leser, kan jeg nevne at det er den emminente oversetteren Sverre Dahl som nok en gang har oversatt denne tyske romanen til norsk.
Bare for å ha sagt det med en eneste gang: Daniel Kehlmann er ikke som alle andre forfattere! Han bryter grenser, eksperimenterer (ofte med moralske dilemmaer), han blander fiksjon og virkelighet på en helt ny måte - han er på alle måter en spennende og intellektuell ny stemme innenfor den tyske samtidslitteraturen.
"Berømmelse - en roman i ni historier" er, som tittelen så klart og tydelig forteller, nettopp en roman i ni historier. Sammenhengen mellom de ni historiene er nokså vag, rent bortsett fra at persongalleriet beveger seg relativt fritt mellom historiene og at tematikken er noe som ligger der som et felles bakteppe - men man kunne like godt ha omtalt dette som en slags novellesamling. Hver historie har nemlig sin egen selvstendige avslutning, samtidig som vi enkelte ganger får innblikk i konsekvensene av det som skjer i én historie, i en annen. Når forfatteren like fullt insisterer på at dette er en roman, må det være fordi han ønsker at leseren skal bli minnet om at alt henger sammen i et slags hele.
Det er bemerkelsesverdige historier vi får høre i denne "romanen". Som Ebling i "Stemmer" som nettopp har fått sin første mobiltelefon, og opplever at nummeret hans egentlig tilhører en annen - "tilfeldigvis" den berømte skuespilleren Ralf Tanner. Han blir oppringt absolutt hele tiden, og til slutt blir fristelsen for stor: istedet for å fortelle dem som ringer at de har ringt feil nummer, begynner han å late som om han faktisk er skuespilleren. Uten å ville skuespilleren vel ... Et annet sted - i "Utveien" - sitter den en skuespiller som opplever at telefonen hans er taus, og at det begynner å skje ting rundt ham som han på ingen måte har kontroll over.
"Fra den ene dagen til den neste kom det ingen oppringninger lenger. Venner gjennom mange år forsvant fra livet hans, yrkesmessige planer gikk i vasken uten grunn, en kvinne som han hadde elsket i den grad han var i stand til det, påsto at han hadde hånet henne stygt i telefonen, og en annen, Carla, hadde dukket opp i lobbyen på et hotell for å lage den verste scenen han hadde opplevd i sitt liv: Tre ganger, hadde hun skreket, hadde han rett og slett latt henne i stikken! Folk hadde stanset opp og glisende sett på, et par hadde filmet med mobiltelefonene sine, og allerede i samme øyeblikk som Carla hadde slått til av all kraft, hadde han visst at disse sekundene ville komme på Internett og overskygge berømmelsen fra hans beste filmer ..." (side 65)
Så bestemmer Ralf Tanner seg for å bli sin egen dobbeltgjenger og imitator. Slik blir han gradvis fri ...
I "Rosalie drar for å dø" møter vi en eldre kvinne som har fått uhelbredelig kreft og har bestemt seg for å kjøpe seg aktiv dødshjelp i Sveits. På veien dit - en vei som er kronglete og full av utfordringer - får hun rikelig tid til å tenke. Vil hun egentlig dø? Tenkt om hun i løpet av de siste ukene av sitt liv får oppleve noe som åpner øynene hennes for hva livet egentlig er? Da hun nesten er fremme, skjer det noe overraskende. Plutselig er alt bare fiksjon, og fortelleren forvandler henne til en ung pike igjen. Det hele var jo tross alt bare en historie, og som forteller har han frihet til å endre det han vil - også slutten på denne historien.
"Berømmelse" inneholder flere historier, men jeg skal ikke røpe mer. Det eneste jeg vil si er at alle historiene har overraskende poenger - i en slik grad at jeg ble sittende å lese mange avslutninger om igjen, for å være sikker på at jeg hadde oppfattet alt riktig. Hvem er vi når det kommer til stykket? Når avstanden mellom hva andre tenker om oss, hvilket inntrykk vi ønsker å gi andre om oss selv og den vi innerst inne vet at vi er, blir veldig stor - hva er den egentlige sannheten om oss selv?
Samtlige historier er fortalt i et solid litterært språk, med presisjon og finesse. Det som gjør sterkest inntrykk er beskrivelsen av hvor lite som skal til for å gi livet en helt annen retning enn vi hadde tenkt, og begrepet "tilfeldigheter" får liksom en annen lød etter å ha lest denne boka. Er nå alt så tilfeldig som vi vil ha det til? Dessuten gjør det inntrykk hvordan forfatteren har bygget opp alle de selvstendige historiene til å bli en del av et større hele.
Helt til slutt siterer jeg fra en dansk anmeldelse fra Politiken, som på en meget god måte oppsummerer essensen i Kehlmanns "Berømmelse":
"Egentlig har hans nye roman en lidt misvisende titel, for den handler mest om identitet. Om, hvor langt fra sandheden man kan komme uden rigtigt at opdage, hvor god man er blevet til at lyve.
Elegant sammenvævet
Romanen består af ni selvstændige historier, som elegant bliver vævet sammen til en helhed, der bliver stadig mere spændende.I centrum for legen befinder tre berømte personer sig: forfatteren Leo Richter, skuespilleren Ralf Tanner og den latinamerikanske bestsellerforfatter Miguel Auristos Blancos, en ond karikatur af virkelighetedens Paulo Coelho.
Ind og ud af deres liv flakser en række helt almindelige mennesker, som på hver på sin måde får inflydelse på hindanden."
Jeg anbefaler denne lille "romanen" på det varmeste!
"Vi er alltid i historier." Han trakk inn, og glødepunktet på sigaretten lyste opp rødt, så senket han den og blåste røyk ut i den varme luften. "Historier i historier i historier. Man vet aldri hvor den ene ender og den andre begynner! I virkeligheten flyter alle inn i hverandre. Det er bare i bøker de er pent adskilt."
Alle gjør narr av tjenestemenn, byråkrater, paragrafryttere og papirtigere. Men vi er det jo selv! Hver og en av oss ansatte føler seg som en kunstner og en anarkist, som en fri sjel, som en hemmelig gal som verken kjenner tvang eller norm. Vi har alle en gang fått et løfte om himmelriket, og ingen vil forstå at man alt lenge har hørt til dem man aldri har villet være en av, at ikke noe ved en er rent unntak, og at nettopp følelsen av å ville være annerledes bare er regelen.