Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Litteraturhistorie hvor forfatternes tekster, ikke deres biografier, står i sentrum. Viktige forfatterskap blir grundig omtalt og analysert. Boka beskriver også typiske trekk ved de forskjellige periodene. Har litteraturliste, navn-, verks- og stikkordsregister.
Omtale fra forlaget
Litteraturhistorie hvor forfatternes tekster, ikke deres biografier, står i sentrum. Viktige forfatterskap blir grundig omtalt og analysert. Boka beskriver også typiske trekk ved de forskjellige periodene. Har litteraturliste, navn-, verks- og stikkordsregister.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788200128366
EAN 9788200128366
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 613
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
"I moderne biografier tegnes det et bilde av Wergeland som en ranglefant som laget offentlig bråk, slo ned folk på restaurant og frekventerte horehus fra tidlig alder. Nøkternt sakt møter vi et barn og en ungdom som er i ferd med å havne på skråplanet. Dette bildet står mildt sagt i kontrast til det bildet som i generasjon etter generasjon er blitt formidlet i skoleverket, der Nordahl Rolfsen med sin lesebok gjorde Wergeland til en idealskikkelse for norske barn."
"Det er et meget spesielt nasjonalpedagogisk perspektiv som har fått oss til å tro at den norrøne litteraturen i det vesentlige består av særnorske fortellinger om Odin og Tor og barske, hedenske vikinger som av og til tok seg fem minutter i herjingene sine for å kvede et mesterverk til lesebøkene våre."
Den romantiske kunstner uttrykker sin personlighet i sin kunst blant annet ved å bryte med forgjengere eller ved å overskrider normer. Stil, form, symbolikk og språk blir virkemidler som kan markere overskridelser. Estetiske idealer og normer blir altså ikke borte fra kunsten, heller ikke bruken av retoriske virkemidler, men de får en ny funksjon. Klassisistene trengte de estetiske reglene fordi kunstneren kunne skape god kunst ved å etterlikne dem. Romantikeren trengte de tradisjonelle normene fordi de ga kunstneren mulighet til å skape original kunst ved å bryte med dem.