Narratologi

en innføring i anvendt fortelleteori

Cappelen Damm akademisk og Landslaget for norskundervisning 1999 Heftet

Boken gir redskaper og terminologi til analyse av fortellende tekster. Fortellingens syntaks vises trinnvis, med instruktive eksempler fra den norske litteraturen og den litterære kanon. Boken har hovedfokus på den moderne narratologiens grunleggende emner. Har litteraturliste og register.

Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 1999

Serie LNUs skriftserie (121)

Det finnes lite norsk litteratur om emnet narratologi. Det er derfor vanskelig å komme utenom denne boken når man skal studere denne tematikken. Boken gjør det ikke enkelt for leseren å fange forståelsen av hva som er essensen i de enkelte kapitler. Når boken for eksempel skal forklare hva en fortellerstemme er, duger den ikke til å redegjøre for det på en forståelig intuitiv og enkel måte. Den bringer frem interessante debatter, begreper og synspunkter. Du sitter allikevel igjen som et spørsmålstegn - det er en gåtefull fremstilling, uten klarhet, uten eksempel bruk, uten et forsøk på å svare på det store spørsmålet om hva som skjuler seg bak kapittel overskriften fortellerstemme. Det overrasker. En usikkerhet rår på flere steder om hva som egentlig menes med sentrale begrep. I andre sammenhenger forstås begrepene enklere. Flere steder tas det frem gode eksempler. Men det er dessverre ikke et konsekvent grep i boken. Det famler mellom meget forståelig til helt uforståelig. Jeg håper det kommer en revidert utgave som forklarer mer enn den forvirrer.

• "Starthjelp i fonetikk og lingvistikk" av Jardar Eggesbø Abrahamsen
  • "Grammatikk - syntaks og morfologi med norsk i sentrum" av Tor A. Åfarli